این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
راهبرد
، جلد ۲۳، شماره ۷۰، صفحات ۱-۱۰
عنوان فارسی
آسیبشناسی سلامت نظام آموزش عالی و ارائه چارچوبی برای ارتقای سلامت نظام دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
به اعتقاد بیشتر متفکران، فساد یک بیماری انکارناپذیر در همه حکومتهاست که در بیشتر دولتهای جهان سوم، دیگر یک پدیده بیرونی تلقی نشده و پدیدهای درونی است که از خود تغذیه میکند. این مقاله به منظور شناسایی و سنخشناسی فساد در مراکز و مؤسسههای آموزش عالی کشور سامان یافته و در پی پاسخ به این پرسش است که دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاهها چه دیدگاهی از فساد در مراکز آموزش عالی ایران دارند. این مقاله، تحقیقی کمّی– کیفی است که از جنبه هدف، کاربردی و تا حدی توسعهای بوده و از لحاظ ماهیت، نوعی مطالعه توصیفی و پیمایشی محسوب میشود و به منظور شناسایی و کشف انواع مختلف فساد در دانشگاههای کشور در ابعاد مختلف آموزشی و پژوهشی، اداری، غیر اخلاقی و غیر هنجاری و اقتصادی و مالی، به روش مطالعه اکتشافی متکی بر ابزار مصاحبه با گروههای کانونی و پرسشنامه حاصل گردیده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که از منظر پاسخدهندگان، به ترتیب فساد آموزشی و پژوهشی، اداری، اخلاقی و غیر هنجاری و مالی در اولویت قرار داشته و گونههایی از فساد همچون پارتیبازی و سوء استفادههای مختلف در چاپ و داوری مقالات علمی، پارتیبازی در دادن امکانات، بورس کردن در داخل و خارج بر اساس معیارهای غیر علمی، بده بستانهای سیاسی و حزبی در انتخاب مدیران و اساتید، سوءاستفاده از موقعیت شغلی و سیاسی برای دریافت مدرک تحصیلی، تبعیض و سوءاستفادههای مالی از مهمترین انواع رایج فساد در نظام آموزش عالی کشور میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فساد، آموزش عالی، سلامت نظام دانشگاه،
عنوان انگلیسی
A Corruption Study in Higher Education System: a Framework for Struggling against Corruption in the University System
چکیده انگلیسی مقاله
According to most scholars, corruption is an overwhelming disease in all governments. In most governments in the Third World countries, it is not an external phenomenon but an internal one. This research provides a typology to detect corruption in centers and institutions of higher education to answer the question that what vision students, professors and university employees have of corruption in higher education in Iran. This article is a quantitative – qualitative research with an applied nature, it is considerd a survey or a descriptive study. In order to identify the different types of corruption in universities in various aspects of teaching and research, administration, ethics, norms and financial matters, an exploratory study based on interviews with focus groups and questionnaires was conducted. Research findings indicate that from the respondent's view, corruption is prevalent in university system with a priority order as follows: education and research, administration, financial matters, morality and norms. And forms of corruption as favoritism and abuse in evaluating and publishing scientific articles, favoritism in according sabbatical opportunities inside and outside the country, involving political and partisan considerations in designating directors and professors, abuse of polical position to get scientific and economic privileges are of the mostimportant types of corruption prevalent in the higher education system in the country.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی ربیعی |
دانشگاه پیام نور
زهرا نظریان |
دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://rahbord.csr.ir/WebUsers/rahbord/UploadFiles/OK/13940909949255000208-F.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/825/article-825-841105.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات