این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبرد، جلد ۱۸، شماره ۵۳، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی بررسی شاخص‌ها و معیارهای مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری
چکیده فارسی مقاله امروزه فضاهای عمومی شهری، ضرورتی اساسی در برنامه‌های توسعه شهری یافته‌اند که این امر حکایت از نقش این فضاها در تقویت وجهه فرهنگی- اجتماعی شهر دارد. فضای شهری به ترکیبی اطلاق می‌شود که از فعالیت‌ها، بناهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اداری، تجاری و مانند آن و عناصر و اجزای شهری به صورتی آراسته، هماهنگ و واجد نظم و زیبایی و بالطبع با ارزش‌های بصری تشکیل می‌گردد و از نظر فیزیکی دارای بدنه‌ای محصورکننده می‌باشد. به‌عبارتی، فضای شهری جزئی از یک شهر است که به‌عنوان عرصه عمومی، تجلی‌گاه فعالیت‌های شهری است. در این میان شهروندان به عنوان فعالان عرصه عمومی و کاربران فضاهای شهری در این بستر به تعامل و کنش مشغول‌اند. طبیعی است رضایتمندی آنان از این فضاها بر تعاملات اجتماعی آنها تأثیرگذار خواهد بود. در این مقاله سعی شده است تا با شناسایی متغیرهای اثرگذار بر رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری، شاخص‌ها و معیارهای مؤثر بر آن مورد ارزیابی و واکاوی قرار گیرد. همچنین با استفاده از روش اسنادی به بررسی تعاریف و مفاهیم فضاهای عمومی شهری، عوامل مؤثر بر محتوای فضای شهری و کارکرد فضاهای عمومی شهری پرداخته شده است. در ادامه شاخص‌ها و معیارهای مؤثر بر رضایت شهروندان از فضاهای عمومی شهری بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داد که سه متغیر دسترسی به خدمات، امنیت اجتماعی و هویت مکانی از اثرگذارترین عوامل در رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری هستند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Study of Determining Indices and Criteria of Citizen's Satisfaction with Urban Public Spaces
چکیده انگلیسی مقاله Today, urban public space has gained a fundamental importance in urban development plans. This suggests the role of these spaces in upgrading the cultural and social prestige of the city. Urban space is a complex consisting of activities, different cultural, social, administrative, commercial buildings organized in a tidy, coordinated, orderly, beautifully manner with a particular visual value which is physically enclosed. In other words, urban space is a part of the city where urban activities are manifested. A place where citizens as the actors of public space and users of urban spaces are interacting with each other. Naturally, their satisfaction with these spaces has a determining role in their social interactions. This article tries to evaluate the indicators and criteria of citizen's satisfaction with urban public spaces by recognizing the influential variables. Also, it studies the definitions and concepts of urban public spaces, determining factors of the content of urban space and functions of urban public spaces, using the documentary method. The results showed that the three variables of access to services, social safety and space identity are the most effective factors in citizen's satisfaction with urban public spaces
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجتبی رفیعیان |
دانشگاه تربيت مدرس

زهرا خدایی |



نشانی اینترنتی http://rahbord.csr.ir/WebUsers/rahbord/UploadFiles/OK/13940918934495000626-F.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/825/article-825-841297.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات