این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۵
عنوان فارسی
بررسی ویژگی های روان سنجی آزمایه تصویری بیان افعال در کودکان کم شنوای شدید فارسی زبان
چکیده فارسی مقاله
هدف: مقوله فعل از دیرباز یکی از پیچیده ترین بخش پژوهش های مربوط به دستور زبان در زبان فارسی به شمار می رود از طرفی کاهش شنوایی اثرات متفاوتی برمیزان گفتار افراد و عملکردهای آنان دارد. بررسی روایی محتوایی و ثبات درونی آزمایه تصویری بیان افعال فارسی در کودکان 4 الی 5 ساله کم شنوای شدید هدف پژوهش حاضر می باشد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، ابتدا فهرستی از افعال روزمره و پر بسامد زبان فارسی انتخاب شد و فهرست انتخابی به همراه تصاویر آن در پانل کارشناسی متشکل از اساتید گفتاردرمانی دانشگاه از نظر مناسب بودن تصاویر و افعال انتخابی از نظر پر بسامد بودن مورد بررسی قرار گرفت. به منظور روایی محتوایی آزمایه، مورد قضاوت 14 نفر از آسیب شناسان گفتار و زبان قرارگرفت و روایی با استفاده از روش Lawshe مورد سنجش قرار گرفت. سپس 17 کودک پنج و شش ساله کم شنوای شدید (9 دختر و 8 پسر) که با معیارهای ورود و خروج پژوهش مطابقت داشتند، شناسایی شدند. پس از انتخاب نمونه ها و اجرای آزمون، ثبات درونی آزمایه تصویری بیان افعال کودکان کم شنوا 5 الی 6 ساله با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. یافته ها: با بررسی پاسخ های 14 نفر از گفتاردرمانگرها مشخص شد که در کل 86/8% از افعال آزمایه از روایی محتوایی بالاتر از 51% برخوردار هستند به همین منظور 5 فعل از 38 فعل آزمایه حذف گردید و ارزش ثبات درونی 69/69% از گویه های آزمایه در بازه ارزشی 0/3 تا 0/7 قرار می گیرند. نتیجه گیری: آزمایه بیان افعال تصویری در کودکان کم شنوای فارسی زبان از روایی محتوایی و ثبات درونی نسبتاً مناسبی برای ارزیابی بیان افعال کودکان کم شنوا برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کم شنوا، آزمون زبان، اعتباریابی، ارزیابی،
عنوان انگلیسی
An Investigation of the Psychometric Properties of Pictorial Testimonial of Verbs Expression in Persian Language and Hearing Loss Children
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The purpose of the research was to assess the content validity and, internal consistency review of pictorial testimonial of verbs expression in Persian language and sever hearing loss children and 4-5 years. Methods: In this cross-sectional study, list of frequency and every day verbs of Persian language were selected. Selected list with their pictures were examined in terms of pictures suitability and frequency of selected verbs in the bachelor panel consists of academic speech therapists of the university. To gain content validity of pictorial testimonial of verbs expression, questionnaire according to the selected list was designed. Then, 14 speech therapists were judged all questionnaire verbs and validity questionnaire was evaluated to employ Lawshe method. Then, 17 (9 girls and 8 boys) children 5, 6 years and sever hearing loss were identified that were matched by entry and exit criteria. After sample selection and test run, children's answers are registered in the form of correct and false answers. And finally, internal consistency calculated to using Cranach's alpha. Results: To investigate responses of 14 speech therapists, %86.8 of testimonial verbs have content validity greater than %5 as result of 5 from 38 verbs was deleted. %69.69 of items of testimonial have the value of internal consistency (0.3-0.7) Conclusion: Pictorial testimonial of verbs expression in Persian language and hearing loss children has partly good internal consistency and content validity for assessment verbs expression of hearing loss children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Hearing Loss, Language test, Assessment, Validation studies
نویسندگان مقاله
منیژه زارعی محمودآبادی | Manijeh Zarei Mahmood Abadi
Speech therapy clinic,Children,s Medical Center,Tehran University of Medical Sciences، Tehran( TUMS),Iran
واحد گفتاردمانی . بیمارستان مرکز طبی کودکان قطب علمی کشور. تهران
اکبر دارویی | Akbar Daruei
Speech Therapy Department, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دکترای گفتاردرمانی، استادیار، گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
آذر مهری | azar mehri
lecturer in rehabilitation faculty of tehran university of medical sciences
عضو هیئت علمی دانشکده توابخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_11395.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/304/article-304-844306.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات