این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۲۵، شماره Supplementary، صفحات ۱-۱۵
عنوان فارسی
واکاوی مؤلّفههای ساختار سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی در گذار به دانشگاه نسل سوم
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی است که سه مأموریت مهم حفاظت از دانش بشری و انتشار آن، پژوهش و بسترسازی برای نقشآفرینی دانشگاه در توسعه اقتصادی و اجتماعی را در محیط متلاطم خود بر عهده دارد. هدف از این مطالعه، شناسایی مؤلفههای ساختاری دانشگاههای علوم پزشکی در گذار به دانشگاه نسل سوم بود. روش تحقیق: این مطالعه از نوع مروری نظاممند است. جستجوهای صورتگرفته با کلیدواژههای«ساختار سازمانی»، «ساختار سازمانی دانشگاهها»، «دانشگاه نسل سوم»، «دانشگاه کارآفرین»، «ساختار سازمانی دانشگاه نسل سوم»، «ساختار سازمانی دانشگاه کارآفرین» از بانکهای اطلاعات علمی ISI، SID، Magiran، ProQuest، Sagepub، PubMed و همچنین موتور جستجوی Google scholar در بازه زمانی سالهای 1990 تا 2017 انجام شد. سپس تمام مقالات مرورشده که دارای معیار ورود به مطالعه بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: تعداد 42 مقاله مرتبط با موضوع؛ مؤلّفههای رسمیت، پیچیدگی و تمرکز در ساختار سازمانی دانشگاهها را مورد توجه قرار دادهاند و اغلب این مطالعات بهمنظور ارتقای اثربخشی، اصلاح ساختار سازمانی موجود متناسب با اهداف و راهبردهای آموزش عالی را توصیه کردهاند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده، در شرایط فعلی بر پیچیدگی، رسمیت و تمرکز در ساختار سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی تأکید میگردد؛ بنابراین بهمنظور گذار به دانشگاه علوم پزشکی نسل سوم، میبایست تغییراتی در ساختار سازمانی موجود دانشگاههای علوم پزشکی صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ساختار سازمانی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه نسل سوم
عنوان انگلیسی
An exploration of the organizational structure components of universities of medical sciences in transition to third generation university
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: A third generation university is characterized by three significant missions, including the protection and dissemination of human knowledge, research, and paving the ground for the university to play a role in economic and social development. The purpose of this paper was to identify the structural components of medical universities in transition to third generation university. Materials and Methods: This study is a systematic review. The search for the present study was carried out with the keywords of organizational structure, the organizational structure of universities, third generation university, entrepreneurial university, and organizational structure of the third generation university on databanks including ISI, SID, Magiran, ProQuest, sagepub, and PubMed as well as Google Scholar from 1990 to 2017. Afterward, all reviewed articles that had inclusion criteria were studied. Results: A total of 42 articles that were related to the topic were employed. The majority of these papers suggest the modification of the organizational structure relative to the objectives and higher education procedures in order to enhance efficacy. Conclusion: Given the findings, there is the emphasis on the complexity, formality, and concentration in the organizational structure of medical sciences universities. Therefore, it is necessary to make changes in the current structure of medical universities in order to transit to third generation university.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا رئیسون | Mohammadreza Raeisoon
PhD Student of Higher Education Management at Allameh Tabataba’i University,Tehran,Iran
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
عباس عباس پور | Abbas Abbaspour
Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University , Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
حمید رحیمیان | Hamid Rahimian
Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University , Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
علی خرسندی طاسکو | Ali Khorsandi Taskoh
Department of Educational Planning and administration, Allameh Tabatabae'i University, Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
صمد برزویان شیروان | Samad Borzoian Shirvan
Department of Educational Planning and administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1167-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-846705.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات