این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۲۵، شماره Supplementary، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی تأثیر یادگیری مبتنی بر تلفن همراه بر مدیریت زمان و مکان مطالعه، مدیریت منابع (تلاش و تدبیر) و بررسی نظردانشجویان بر این شیوه یادگیری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از استراتژی‌های کاهش استرس در دانشجویان، تلاش و تدبیر آنان (مدیریت منابع) و مدیریت زمان و مکان مطالعه است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر روش آموزش مبتنی بر تلفن همراه بر مدیریت زمان و مکان مطالعه و مدیریت منابع و نیز بررسی نظرات دانشجویان اتاق عمل در دانشکده‌های اقماری دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند انجام شده است. روش تحقیق: این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی است. جامعه هدف را دانشجویان اتاق عمل (43 نفر) در دانشکده‌های فردوس و قاین تشکیل دادند. در گروه آزمایش علاوه بر تدریس متعارف، محتوای الکترونیکی میکروب‌شناسی بر روی تلفن‌های همراه دانشجویان نصب گردید؛ همچنین بخشی از محتوای درسی نیز در طول ترم به شکل پیام کوتاه ارسال می‌گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) بود. برای سنجش نظر دانشجویان نسبت به یادگیری از طریق تلفن همراه، از مصاحبه ساختارمند و شیوه تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که استفاده از تلفن همراه برای ارائه محتوای درسی، تأثیر مثبت بر مدیریت زمان و مکان مطالعه و مدیریت منابع (تلاش و تدبیر) دانشجویان دارد (0/0005P<). بررسی نظر دانشجویان نسبت به استفاده از تلفن همراه در یادگیری نشان داد که اکثر دانشجویان خواستار به‌کارگیری تلفن همراه و ترکیب این روش با سایر روش‌های رایج در ارائه دروس بود. نتیجه‌گیری: استفاده از تلفن همراه با تأثیر مثبت بر مدیریت زمان و مکان مطالعه و مدیریت منابع (تلاش و تدبیر)، می‌تواند دانشجویان علوم پزشکی را در جهت نیل به یادگیری مؤثّر و کارآمد کمک کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تلفن همراه، یادگیری الکترونیکی، مدیریت زمان و مکان، مدیریت منابع

عنوان انگلیسی Impact of mobile-based education on time and place management study Resource management (effort and planning) and reviewing learners about this learning style
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: One of the strategies to reduce the stress in college students is efforts and planning (resources management) and time management-study location and attitude of the students.  Therefore, this study was conducted to determine time and place management, resource management and the attitude of students using mobile learning in Birjand University of Medical Sciences. Materials and Methods: This is a quasi-experimental study. Students operating room technology in Ghaen and Ferdows faculties formed the study population which included 43 individuals. Initially, the electronic book of medical microbiology was installed on the mobile phones of students in the test group. In addition to traditional course delivery, some part of learning content was also sent to this group in the form of SMS. Data collection tool was a self-regulation learning strategies questionnaire (MSLQ). Structured interviews and data analysis was used to measure students' perceptions of mobile learning. Results: The results showed that the use of mobile phones to deliver course content can have quite a significant impact on time and place management of the study and on resource management(efforts and planning) (p < 0.005). Most students were interested in using mobile phones as learning tools and suggested to combine this method of course delivery with other conventional methods. Conclusion: Using a mobile phone as a new tool for learning content delivery has a positive impact on both on time and place management of the study and on resource management (efforts and planning). It can be useful for effective learning for medical students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه نادری | Fatemeh Naderi
Department of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

محسن آیتی | Mohsen Ayati
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

محمد اکبری | Mohammad Akbari Boorang
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

مجید زارع بیدکی | Majid Zare Bidaki
Department of Medical Microbiology, Faculty of Paramedical Sciences, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه میکروبیولوژی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-719-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-846707.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات