این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۲۵، شماره Supplementary، صفحات ۳۷-۴۵
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مبتنی بر کلیپ بر میزان یادگیری و رضایتمندی در درس میکروبشناسی دانشجویان بهداشت
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: در دوره جدید تکنولوژیهای نوین آموزش الکترونیکی، مدلهای آموزش میکروبشناسی نیز دچار تحوّل شدهاند. استفاده از کلیپ های چندرسانهای در کلاس درس برای بهبود کیفیت یادگیری میکروبشناسی، بهعنوان یک موضوع مورد بحث مطرح میباشد. در مطالعه حاضر تأثیر آموزش مبتنی بر کلیپ بر میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در طی دوره آموزش درس میکروبشناسی بررسی گردید. روش تحقیق: در این مطالعه نیمهتجربی، 69 نفر از دانشجویان کارشناسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که واحد درسی میکروبشناسی را انتخاب نموده بودند، در قالب دو گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. در گروه مورد، آموزش بهصورت ترکیبی و مبتنی بر اسلاید، پاورپوینت و نمایش کلیپ انجام شد؛ در حالی که در گروه کنترل، آموزش فقط مبتنی بر پاورپوینت ارائه گردید. میزان رضایتمندی و نیز میزان یادگیری دانشجویان، بهترتیب با استفاده از یک پرسشنامه محقّقساخته و برگزاری آزمون علمی در میانترم و پایانترم سنجش شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان یادگیری در گروه مورد (ارائه سخنرانی با پاورپوینت در ترکیب با نمایش کلیپ) بهطور معنیداری نسبت به گروه کنترل (ارائه سخنرانی با پاورپوینت) بیشتر بود. میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان برای تدریس مبتنی بر اسلاید 4/31±25/32 و برای تدریس ترکیبی 3/21±25/48بود که این اختلاف از لحاظ آماری معنیدار نبود (0/85P=). نتیجهگیری: ارائه کلیپهای چندرسانهای به دانشجویان در دورههای درسی میکروبشناسی میتواند باعث افزایش قابل ملاحظه یادگیری نسبت به روشهای تدریس رایج گردد. آموزش مبتنی بر کلیپ بهعنوان بخش اصلی محتوای یادگیری در آموزش دروس میکروبشناسی، پیشنهاد میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Clip-Based Education on Academic Learning and Satisfaction in Microbiology Course of Health Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: In the new era of n E-learning technology, the models of microbiology education are changing. To improve the quality of learning microbiology, presenting multimedia clips in the classroom is a matter of debate among educators. This study aimed to evaluate the effect of presenting clips on academic learning and satisfaction of learners in the microbiology course. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 69 B.Sc. students of health in Birjand University of Medical Sciences who took part in the microbiology course were studied in two groups. In the case group, teaching was based on a combination of lectures by presenting PowerPoint slides and also showing clips while in the control group, the teaching was only based on PowerPoint presentation. In the middle and at the end of the semester, the rate of satisfaction and academic learning was compared between the two groups. The data were collected by the researcher-made questioner for student satisfaction and by scientific exams for academic learning. Results: The results showed that the amount of learning in the case group (based on a combination of lectures by presenting PowerPoint slides and also showing clips) was significantly higher than the control group (lectures by presenting PowerPoint slides). The average satisfaction score of students for PowerPoint slides-based teaching and combined teaching was 25.32 ± 4.31 and 25.48 ± 3. 21 respectively, that this difference was not statistically significant (P=0.85). Conclusion: Presenting multimedia clips to students during microbiology courses is a powerful tool for learning. Development of clips as a main part of learning content in microbiology courses is suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجید زارع بیدکی | Majid Zare Bidaki
گروه میکروبشناسی پزشکی، مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
مسعود یوسفی | Masoud Yousefi
Department of Medicine, Infectious Diseases Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
گروه پزشکی، مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
حمیده ملاکی مقدم | Hakimeh Malaki Moghadam
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
علی رجب پور صنعتی | Ali Rajabpour Sanati
گروه پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
علی نظری عالم | Ali Nazari-Alam
Department of Medical Bacteriology, Department of Microbiology, Faculty of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
گروه میکروبشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2014-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-846708.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات