این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۲۵، شماره Supplementary، صفحات ۵۳-۶۰

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی درس زبان عمومی بر اساس مدل تایلر از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه ارزیابی برنامه‌های نظام آموزش عالی، مسأله بسیار مهمی است که به‌صورت منظم و علمی در اکثر رشته‌های دانشگاهی صورت نپذیرفته است در حالیکه ارزیابی جزء جدانشدنی در آموزش است. هدف مطالعه حاضر ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی درس زبان عمومی بر اساس مدل تایلر از دیدگاه دانشجویان بود. روش تحقیق: این مطالعه، یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که درس زبان عمومی درسال1395 داشتند، بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 180 نفر برآورد شد که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه محقق‌ساخته 28 سؤالی استفاده شد که روایی آن به تأیید صاحب‌نظران آموزش پزشکی و آموزش زبان انگلیسی رسید و پایایی آن با استفاده از شیوه آلفای کرونباخ 82درصد به‌دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS  (ویرایش 16) و آزمون تی‌مستقل استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین به‌دست آمده در سه عنصر محتوا، راهبردهای تدریس و ارزشیابی درس زبان عمومی از دیدگاه دانشجویان با میانگین نظری تفاوت معنی‌دار بود و بالاتر از آن قرار داشت (0/05P<)؛ همچنین بین میانگین عنصر اهداف با میانگین نظری اختلاف معنی‌دار بود و پایین‌تر از آن قرار داشت (0/05P>). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد بایستی اهداف برنامه درسی درس زبان عمومی، مجدد مورد بازنگری قرار بگیرد تا بتواند پاسخگوی نیازهای دانشجویان باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، کیفیت، درس زبان عمومی، مدل تایلر

عنوان انگلیسی Investigating the Quality of General English Language Course Curriculum Based on Tyler’s Model from the Students’ Perspective at Birjand University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Although evaluation has been considered as an inseparable part of education, evaluating higher education curriculum in most of the university programs has not been adequately investigated. The purpose of the present study is to investigate the quality of general English language course curriculum and English language learning based on Tyler's Model from the students' perspective at Birjand University of Medical Sciences. Materials and Methods: This study was descriptive – analytic. The participants were students having General English course at Birjand University 180 students were randomly selected based of Medical Sciences. A total of on Krejcie and Morgan table. Data collection was done through a researcher-made questionnaire including 28 items. The validity of the questionnaire was confirmed by experts in medical and English language education and the reliability was estimated as 82% based on Cronbach's alpha. Data were analyzed in SPSS software using descriptive (frequency and percentage) and inferential statistics (one sample T-test). Results: The results indicated that the experimental mean score was higher than the theoretical one, and there was a significant difference (p < 0.05) between the two means in three aspects of 'content', 'teaching methods', and 'evaluation' in general English course. Also, the experimental mean in the aspect of 'course goals' was less than the theoretical mean and there was a significant difference between them (p > 0.05). Conclusion: Based on the results of this study, the goals of general English language course should be reevaluated so it can satisfy the students' needs.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یحیی محمدی | Yahya Mohammadi
Employee at Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran & Department of Curriculum Development at Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
کارشناس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران و گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

نرگس حکمتی | Nargess Hekmati
Department of TEFL. Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

حسین نویدی نیا | Hossein Navidinia
Department of TEFL, English Language Department. University of Birjand. Birjand, Iran
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-889-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-846710.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات