این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۲۵، شماره Supplementary، صفحات ۶۱-۶۷
عنوان فارسی
بررسی میزان علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و عوامل مؤثّر بر آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال ۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: رشتههای مختلف علوم پزشکی ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم جامعه دارد. عدم آگاهی نسبت به رشته تحصیلی و بیعلاقگی نسبت به آن، نظام آموزشی و سیستم سلامت را تحت تأثیر قرار میدهد؛ درحالی که شناخت رشته تحصیلی و علاقه نسبت به آن باعث افزایش حس مسئولیت و کارآیی افراد در ارائه خدمات میگردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و عوامل مؤثّر بر آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، تعداد 210نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به روش نمونهگیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. شیوه گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی و با استفاده از پرسشنامهای پایا و روا شامل 21سؤال (14سؤال با مقیاس لیکرت سه تایی) بود. دادهها وارد نرمافزار SPSS (ویرایش 20) گردید. سطح اطمینان نیز 05/0در نظر گرفته شد. یافتهها: بهطور میانگین میزان علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود 27/3±68/3 به دست آمد. 60/3درصد از افراد زن و بقیه مرد بودند. میانگین سن افراد مورد مطالعه 3/3±21/2 سال بود. مشخص شد بین میزان علاقه افراد با وضعیت تأهل (0/0001P<) و همچنین آگاهی قبلی افراد هنگام انتخاب رشته (0/0001P<) ارتباط معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد، میزان علاقه دانشجویان مورد مطالعه به رشته تحصیلی خود در حدّ بهنسبت خوبی قرار دارد، اما با این حال کمتر از نیمی از آنها رشته تحصیلی خود را بدون آگاهی قبلی انتخاب کرده بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
میزان علاقه، رشته ی تحصیلی، دانشجو
عنوان انگلیسی
Investigate the level of student's interest in their field of study and the effective factors on it, from the viewpoint of students of the Zahedan University of Medical Science in 2018
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Different disciplines of medical science have a close connection with the health of the public. Lack of awareness of the field of study and disinterest to it will have consequences on the educational and health system. While recognizing the field of study and interest in it increases the sense of responsibility and efficiency of individuals in the provision of services. The purpose of this study was to determine the students' interest in their field of study and the factors influencing it from the viewpoint of students of Zahedan University of Medical Sciences. Materials and Methods: In this descriptive-analytical study, 210 students from Zahedan University of Medical Sciences were randomly selected. The method of collecting information was field-based and using a valid questionnaire, including 21 questions (14 items with Likert Triple Scale). Data were entered into SPSS software (Version.20). The confidence level was considered as 0.05. Results: The average interest rate of students in their field of study was 68.3 ± 27.3. 60.3% of the women were female and the rest were male The mean age of the subjects was 21.2±3.3 years. It was found that there was a significant relationship between the level of interest of individuals with marital status (P < 0.0001) and previous knowledge of subjects when choosing a course (P < 0.0001). Conclusion: The results of this study showed that the students' interest in their field of study was relatively good, but less than half of them had chosen their field of study without prior knowledge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Level of Interest, Educational Field, Student
نویسندگان مقاله
طاهره صفری | Tahereh Safari
Department of Physiology, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
اطهره نذری پنجکی | Athare Nazri Panjaki
Department of Anesthesiology, Student Research Committee, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه هوشبری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
مریم حقیقی | Maryam Haghighi
Department of Anesthesiology, Faculty of Paramedicine, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
فاطمه صیادی | Fatemeh Sayadi
Department of Radiology, Student Research Committee , Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه رادیولوژی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
میثم زینلی بوجانی | Meysam Zeynali Bujani
Department of Medicine, Student Research Committee , Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
گروه پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
آرزو امین | Arezou Amin
Department of Psychology, Islamic Azad University of Zahedan, Zahedan, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان، زاهدان، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2325-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-846711.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات