این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۲۵، شماره Supplementary، صفحات ۶۸-۷۵

عنوان فارسی عوامل موثر بر پذیرش نوآوریهای برنامه درسی در نظام آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از مهمترین اهداف نظام‌های آموزش عالی، ایجاد خلاقیت و نوآوری در دانشجویان است و  حوزه برنامه درسی به‌عنوان قلب نظام آموزشی می‌تواند در تدوین برنامه و اجرای این امر مهم، مؤثّر باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل مؤثّر بر پذیرش نوآوری‌های برنامه درسی در نظام آموزش عالی انجام شد. روش تحقیق: مطالعه حاضر، مطالعه‌ای توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش، تمام اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های شهر تهران بودند که تعداد 174 نفر از آنها به روش نمونه‌گیری غیر تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته 95 سؤالی جمع‌آوری شد. روایی پرسشنامه به تأیید افراد متخصص رسید و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ مقدار 0/83 به‌دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری SPSS (ویرایش 16) و PLS و از آزمون‌های آماری همبستگی و تحلیل مسیر استفاده گردید. سطح معنی‌داری 0/05 درنظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین فرهنگ برنامه درسی، سیاست‌های محیط کلان، ویژگی‌های پذیرندگان، ویژگی‌های نوآوری، عوامل تسهیل‌کننده و موانع پیش‌روی برای نوآوری در برنامه‌ درسی آموزش عالی، رابطه معنی داری وجود داشت(p< 0/05). نتیجه‌گیری: شناخت عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی نوآوری‌ها در برنامه درسی می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای برنامه‌ریزی بهتر در فرآیند اجرا و پیاده‌سازی نوآوری آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوآوری، برنامه درسی، نظام آموزش عالی، اجرای برنامه درسی

عنوان انگلیسی Factors Affecting Adoption of Curriculum Innovations in the Iranian Higher Education System
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim:One of the most important goals of higher education systems is to create creativity and innovation in students, and the curriculum sphere, as the heart of the educational system, can be effective in formulating and implementing this notion. The purpose of this study was to study the factors influencing the acceptance of curriculum innovations in the Iranian higher education system. Materials and Methods: This is a descriptive-analytic study. The research population comprised of all faculty members in the Tehran-based universities. Given the number of indicators covered in the study, the sample size was estimated to be 174 people who were selected via non-random sampling method. Data were collected by a 95-item researcher-made questionnaire. The Validity of the questionnaire was confirmed by experts and the reliability of the questionnaire was 0.83 using Cronbach's alpha method. SPSS16 and PLS software were used to analyze the data. Correlation and path analysis were used at the significant level of 0.05. Results: The results showed that the curriculum culture, macro-environment policy, learners' characteristics, innovation characteristics, facilitators of and barriers to innovation in higher education curriculum have a significant effect (p < 0.05). Conclusion: Therefore, understanding the factors influencing the implementation of innovations in the curriculum can be used as a tool for better planning in the process of implementing educational innovations.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه خسروی | Mahboubeh Khosravi
Department of Curriculum Development,Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabataba`e University,Tehran,Iran
گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2353-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-846712.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات