این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۲۵، شماره Supplementary، صفحات ۸۳-۹۲

عنوان فارسی بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی ۹۶-۹۵
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان از اولویت های پژوهش در آموزش بوده و شناسایی فاکتورهای موثر در آن و توجه به آنها گامی به سوی توسعه پایدار است. هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی 96-1395 بود. روش تحقیق: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی‌-تحلیلی، با استفاده از روش سرشماری روی 223 دانشجو انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود که در برگیرنده سؤالاتی در زمینه اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات آموزشی مانند: رشته و مقطع تحصیلی، معدل دانشگاه و دیپلم، تعداد دروس مردودی، تعداد ترم‌های مشروطی و سهمیه کنکور بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 16) و با کمک آزمون‌های من‌ویتنی، کروسکال‌والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: تعداد کل شرکت کنندگان 223 نفر و میانگین سنّی شرکت کنندگان 3/73±21/82 سال و میانگین معدل کل 1/74±16 بود. یافته‌ها نشان داد، معدل دانشگاه زنان بالاتر از مردان بود که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (0/001>P). همچنین بین وضعیت تأهلّ و شغل، فاصله بین قبولی دانشگاه و دریافت دیپلم و وضعیت سکونت با معدل دانشگاه ارتباط معنی‌داری وجود داشت (0/05P<). نتایج آزمون اسپیرمن در خصوص ارتباط بین معدل دیپلم و معدل کل نیز معنی‌دار بودن این ارتباط را نشان داد (0/001>P). نتیجه‌گیری: نتایج به‌طور کلی نشان داد که جنس، وضعیت تأهّل، شغل، فاصله بین قبولی دانشگاه و دریافت دیپلم و وضعیت سکونت می‌توانند نقش قابل ملاحظه‌ای در تعیین پیشرفت تحصیلی دانشجویان ایفا نمایند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشرفت تحصیلی، یادگیری، وضعیت تحصیلی

عنوان انگلیسی Studying the Status of Accepted Students of Neyshabur University of Medical Sciences 96-95
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Assessment of students' academic achievement is one of the research priorities in education and identifying effective factors in them and paying attention to them is a step towards sustainable development. The purpose of this study was to determine the academic achievement status of students in Neishabour Medical School and its related factors in the academic year of 2016-2017. Materials and Methods: This cross-sectional descriptive study was conducted on 223 students. The data collection tool was a questionnaire that assessed demographic data Field and Grade of Study, university and diploma score, number of failed courses, the number of semesters. Data were analyzed using SPSS (version 16) software and Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, Spearman correlation coefficient test. Results: The total number of participants was 223 average age of participants is 21.82 ± 3.73 years and The average total of the score was 16±1.47. The results showed the University average of women higher than men and that this difference is significant (p< 0.001). Also, there is a significant relationship between marital status and employment status, the distance between the acceptable in the university and get a diploma and university residence status with University Score (p< 0.05). Spearman test results showed that the relationship between Diploma Score and the Total score is significance (p< 0/001). Conclusion: The results generally showed that gender, marital status, employment status, the distance between university acceptable and get a diploma and residence status can a significant role to play in determining students progress.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic achievement, learning, Educational status

نویسندگان مقاله عاطفه دهنوعلیان | Atefeh Dehnoalian
Department of Nursing, Neyshabur University of Medical Sciences, Neyshabur, Iran.
گروه پرستاری، بیمارستان22 بهمن، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران

آرزو اروجی | Arezoo Orooji
Student Research Committee, Department of Epidemiology and Biostatistics, Faculty of Health sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
کارشناس ارشد آمار زیستی، گروه علوم پایه پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.

مهری علویانی | Mehri Alaviani
patient safety research center, Urmia University of Medical Science, Urmia, Iran.
گروه پرستاری بهداشت جامعه و روان، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشکده علوم پزشکی مراغه، مراغه، ایران.

سارا قدوسی مقدم | Sara Ghodousi Moghadam
Educational Development Center, Neyshabur University of medical sciences, Neyshabur, Iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2281-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-846714.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات