این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۲۵، شماره Supplementary، صفحات ۱۱۵-۱۲۵
عنوان فارسی
طراحی مدل علی خوشبینی علمی بر اساس مؤلّفههای سرمایه روانشناختی و میانجیگری جوّ روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: گرچه تأثیر سرمایه روانشناختی مدتها پیش موردتوجه قرارگرفته، ولی امروزه درک رابطه آن با خوشبینی علمی بهعنوان یک ضرورت محسوب میشود. در این پژوهش، سازه جوّ روانشناختی، بهعنوان یک متغیّر میانجی در رابطه بین سرمایه روانشناختی با خوشبینی سازمانی، مورد مطالعه قرارگرفت. روش تحقیق: مطالعه حاضر برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی-پیمایشی است. در این مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 290 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بهعنوان نمونه آماری، مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. پایایی ابزارهای اندازهگیری با استفاده از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی ابزارهای اندازهگیری با استفاده از روش روایی همگرا و واگرا مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS2 استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که سرمایه روانشناختی و خوشبینی علمی بهترتیب: پیشایند و پیامد جوّ روانشناختی محسوب میشوند و خوشبینی علمی با مؤلّفه تابآوری رابطه منفی و با مؤلفههای خودکارآمدی، امید و خوشبینی رابطه مثبت و معنیداری دارد (0/05>P). در مجموع، نتایج بیانگر این بود که 44درصد از تغییرات خوشبینی علمی بهطور مستقیم توسط مؤلّفههای سرمایه روانشناختی و 45درصد از تغییرات خوشبینی علمی، غیرمستقیم و از طریق متغیّر میانجی جوّ روان شناختی تبیین میگردد. نتیجهگیری: این پژوهش، یافتههای نظری و تجربی مهمی را برای تحقیقات آینده در مورد آموزش و خوشبینی علمی ارائه کرده و پیشبینی میکند که ادراک دانشجویان از جوّ روانشناختی، یک الزام برای خوشبینی علمی محسوب میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Designing an Academic Optimism Causal model Based on Psychological Capital Components by Mediating psychological climate among the Students of Farhangian University
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Although the impact of psychological capital has long been taken into consideration, but today, understanding the relationship between psychological capital and scientific optimism is considered a necessity. In this study, the psychological structure was studied as a mediator variable in the relationship between organizational capital optimism and psychological capital was studied. Materials and Methods: This study is descriptive-survey based on the data collection method. In this study, 290 students of Farhangian University were studied as a statistical sample using simple random sampling. Data were collected through a questionnaire. the reliability of the instruments measured using Cronbach's alpha and combined reliability and validity of the instruments was determined using a convergent and divergent validity method. Structural equations and Smart PLS2 software were used to analyze the data. Results: The findings showed that psychological capital and academic optimism respectively: Prognosis and consequence of psychological atmosphere are considered and scientific optimism with the resilience component has a negative and positive relationship with the components of self-efficacy, hope and optimism (P< 0.05). Overall, results indicated that 44 percent of academic optimism changes are directly explained by the components of psychological capital and 45 percent of the scientific, indirect and optimistic changes through the psychological climate mediator variable. Conclusion: The research has provided important theoretical and empirical findings for future research on academic education and optimism, and also suggests that student perception of the psychological climate is a requirement for scientific optimism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس عباس پور | Abbas Abbaspour
Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
هادی براتی | Hadi Barati
PhD student of Educational Administration Allameh Tabataba'i University Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
حمید رحیمیان | Hamid Rahimian
Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
حسین عبداللهی | Hossein Abdollahi
Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
حسن اسدزاده | Hassan Asadzadeh
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2292-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-846717.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات