این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۲۵، شماره Supplementary، صفحات ۱۲۶-۱۳۴
عنوان فارسی
مقایسه خودکارآمدی تحصیلی، درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی شهر بیرجند
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: خودکارآمدی، ادراک فرد از توانایی خود در انجام یک فعالیت و درگیری تحصیلی، کیفیت تلاشی است که افراد صرف فعالیتهای هدفمند آموزشی میکنند. هر دو متغیر از مهمترین شاخصهای کیفیت آموزش به حساب میآیند. در این مطالعه، به مقایسه خودکارآمدی تحصیلی، درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی بین دانشجویان دانشگاههای فرهنگیان و علوم پزشکی شهر بیرجند پرداخته شد. روش تحقیق: مطالعه حاضر از جمله پژوهشهای توصیفی-مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان ورودی سالهای 1393 تا 1396 دو دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی (فقط رشته پزشکی) شهر بیرجند بودند. حجم نمونه، 180نفر برآورد گردید کـه به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه دو بخشی شامل پرسشنامه خودکارآمدی Owen و Froman و درگیری تحصیلی زرنگ استفاده شد. عملکرد تحصیلی نیز براساس معدل کل دانشجویان سنجیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 24) و با کمک آزمونهای آماری کولموگروف-اسمیرنوف، tو رگرسیون انجام شد. یافتهها: در این مطالعه، در مجموع 180دانشجو با میانگین سنی 1/27±20/7 سال، از رشتههای دبیری (110نفر) و رشته پزشکی (70نفر) شرکت نمودند. مقایسه میانگین خودکارآمدی تحصیلی نشان داد، دانشجویان رشتههای دبیری از میزان خودکارآمدی تحصیلی بالاتری برخوردار بودند (0/001P<)؛ اما مقایسه میانگین درگیری تحصیلی دو گروه، تفاوت معنیداری را نشان نداد (0/476P=). همچنین ضریب بتای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پزشکی سهم بیشتری در پیشبینی عملکرد تحصیلی داشت. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، متغیّر خودکارآمدی تحصیلی از عوامل پیشبینیکننده عملکرد تحصیلی میباشد. براساس یافتههای بهدست آمده، ضرورت دارد تا پژوهشهای عمیقتری در خصوص متغیّرهای خودکارآمدی و درگیری تحصیلی در دو گروه مذکور انجام گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی، درگیری تحصیلی، عملکرد تحصیلی
عنوان انگلیسی
Comparison of Academic Self-efficacy, Academic Engagement and Academic Performance Between Birjand University of Teachers and Birjand University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Self-efficacy means an individuals perception of his ability to perform an activity and educational engagement is the quality of an effort that individuals spend on purpose-oriented activities. Both variables are the most important indicators of the quality of education. Therefore, in this study, in addition to comparing these indices in two universities such as Birjand University of Medical Sciences and Teachers university, the predictive value of these indicators in the academic performance of students has been studied. Materials and Methods: This study is a descriptive-comparative research. The statistical population of the study consisted of all students entering the years 2014-17 of the University of Medical Sciences and University of Teachers. a sample size, According to the Cochran formula, 180 students were selected by stratified random sampling method. A two-part questionnaire including self-efficacy questionnaire and academic engagement was used to collect data. students performance was also measured based on their overall grade. Data were analyzed by SPSS software (version 24), using Kolmogorov-Smirnov statistical tests, t and regression. Results: In this study, totally 180 students with an average age of 20.7 ± 1.27 were from teacher students (110) and medical students (70). Comparison of the average of academic self-efficacy showed that teacher students had higher academic self-efficacy (P < 0.001). There was no significant difference in the comparison of educational involvement among the two groups (P = 0.476). Beta coefficient of academic self-efficacy in medical students has a larger contribution to predicting academic performance. Conclusion: The results of this study showed that the academic self-efficacy variable is one of the predictors of academic performance. Also, due to the findings, more and deeper research is needed on academic self-efficacy variables and academic engagement in the two groups.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self efficacy, Academic Engagement, Academic Performances
نویسندگان مقاله
سید حسین موسوی نژاد | Seyyed Hossein Mousavinezhad
Farhangian Pardis of Shahid Bahonar University of Birjand, Birjand, Iran
گروه علوم تربیتی، پردیس شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران.
ایرج مهدیزاده | Iraj Mahdizadeh
Farhangian Pardis of Shahid Bahonar University of Birjand, Birjand, Iran.
گروه علوم تربیتی، پردیس شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران.
سروش صالح آبادی | Soroosh Salehabadi
Department of Medical, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2288-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-846718.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات