این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۸، شماره ۵، صفحات ۱۲۷-۱۴۶
عنوان فارسی
نقد کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی
چکیده فارسی مقاله
پایبندی به اصول تدوین کتب آموزشی علوم انسانی، بهخصوص در مباحث فقهی، حقوقی و اصول فقه از الزامات غیرقابل اجتناب است، با بررسی و کنکاش بهعمل آمده در شیوه نگارش، پیکربندی مباحث و محتوای علمی کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی مواردی چون فقدان وحدت سبک در پیکربندی مطالب، نادیدهانگاری منطق تدوین و دستآوردهای متأخرین و معاصرین، فقدان ارتباط منطقی میان برخی عناوین مطرحشده، فقدان بهرهمندی از مستندات لازم، کاربردی نبودن برخی مباحث مطرح شده، ناهمگونی استدلالها، چشمپوشی ازآموزههای کلیدی، عدم بهرهگیری از یافتههای جدید حقوقی و قوانین موضوعه بازنگری شده وجزمانگاری قواعد مورد اختلاف. این اثر را از ابعاد مختلف نقدپذیر نموده است، ازسوی دیگر ضرورت کابردی نمودن متون آموزشی حقوقی و انطباقها با آخرین یافتهها و تطبیق با قوانین جاری در عرصههای مختلف، با تأکید بر نظریّههای عالمان فقه و حقوق و دانش اصول و استفاده از آخرین نظریّههای ایشان اهمِّیّت این نقد را مضاعف میسازد،ازآنجاکه هدف نگارش کتاب مورد بحث تهیه متن آموزشی متناسب با شرایط کنونی دانش حقوق و آمادهسازی دانشجویان برای انجام تحقیقات حقوقی است، دستکم بازنگری در مباحث آن بهعنوان متن آزمونهای تحصیلات تکمیلی و استخدامی ضرورتی انکارناپذیر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اصول فقه، متن آموزشی، الفاظ، ادله احکام، اصول عملیّه،
عنوان انگلیسی
A review on “Basics of Islamic Law Inference” book
چکیده انگلیسی مقاله
Devotion to rules of writing educational books of humanities, especially in jurisprudence,legal issues and principles of jurisprudence, is inevitable requirement. According to the investigation on the manner of writing and configuration of scientific topics and contents of "basics of Islamic law inference" book, some issues such as lack of style cohesion in classifying topics, ignoring logic of complication and recent achievements, lack of logical relationship between some of the described issues, non-using required documents, impracticality of described issues, heterogeneity of reasoning, ignoring key doctrines, non-using new legal findings and revised statute books made this book reviewable, on the other hand, the practical requirement for composing legal educational texts and its conformity with the latest finding and adaptation with applicable law in various area, emphasizing on theories of jurisprudents and using their latest achievements are essential for jurisprudence texts. Since the book mentioned herein is for education and making the students ready for conducting legal research based on the fundamental views. It seems that it is essential to revise its topics as a source of higher education and employment examination.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید عبدالرحیم حسینی |
دانشیار دانشگاه تهران (پردیس فارابی)/گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3232_ffa3e52e57ab4e26478be598700640bd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-851446.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات