این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۳۳-۵۸

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش گروهی روان‎شناسی مثبت‎گرای سلیگمن و رویکرد اسلامی مبتنی بر آموزه‎های قرآنی بر افزایش شادکامی زنان شاغل متأهل
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش گروهی روان‌شناسی مثبت‌گرای سلیگمن و آموزه‌های قرآنی بر افزایش شادکامی زنان شاغل متأهل بود. روش: این پژوهش با طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‎آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه زنان شاغل متأهل آموزش و پرورش شهر آمل در سال تحصیلی 96-1395 بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند با در نظر گرفتن نمره پایین شادکامی آکسفورد و ملاکهای ورود و خروج  75 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی ساده در 3 گروه 25 نفر (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) گمارده شدند. هر دو گروه آزمایش 4 جلسه‎ی 90 دقیقه‎ای هفتگی، تحت آموزش‎های روان‌شناسی  مثبت‎گرا و آموزه‎های قرآنی قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه شادکامی آکسفورد استفاده شد. داده‌ها با استفاده از طرح اندازه‌گیری مکرر و آزمون d کوهن تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که هر کدام از روش‌های آموزشی بر افزایش شادکامی زنان شاغل متأهل تأثیر معنا‌داری داشت (01/0p<). با این وجود، روش مبتنی بر آموزه‌های قرآنی در مقایسه با روان‌شناسی مثبت‌گرا ‎مؤثرتر بود (01/0>p). نتایج پیگیری نیز نشان داد روش‌های آموزش‌ اثر ماندگاری داشته است (05/0>p). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش این  نتیجه‎گیری به دست  آمد که می‎توان  از طریق آموزش مداخلات روان‌شناسی مثبت‌گرا و آموزه‌های قرآنی به افزایش شادکامی زنان کمک نمود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روانشناسی مثبت‌گرا،آموزه های قرآنی ،شادکامی

عنوان انگلیسی Determining the Effectiveness of the Group Education of Seligman's Positive Psychology and the Islamic Approach based on Quranic Teachings on Increasing the Happiness of Married Women
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to determine the effectiveness of group education of positive psychology and Islamic approach based on Quranic teachings on increasing the happiness of employed married women. The present study was a semi-experimental design with pre-test, post-test with control group and one-month post-test follow-up test. Among the statistical population, 75 people were selected by stratified sampling method and randomly divided into three groups of 25 (experimental and control). The education was positively oriented with the Quranic teachings of eight weekly 90-minute sessions. Oxford Happiness was a questionnaire. Findings showed that there was a significant difference between the expectations of the experimental groups compared to the control group (p < 0.001) and the Qur'anic method in comparison with the positivist on increasing happiness Has been more effective. As a result, we can say that by developing these approaches, happiness increases
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Positive Psychology, Quranic teachings, Happiness

نویسندگان مقاله ربابه مهدی پور |
دانشگاه علامه طبا

سعید بهشتی |
دانشگاه علامه طبا

عبدالله شفیع آبادی | Abdollah ShafiabadY
دانشگاه علامه طباطبایی

علی دلاور |
دانشگاه علامه طبا


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-881-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-857351.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات