این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۹۷-۱۱۲
عنوان فارسی
بازخوانی وحدت شخصیت در ساختار فیلمنامههای مبتنی بر شاهپیرنگ؛ مطالعۀ سازوکارهای تغییر و جایگزینی شخصیت اصلی
چکیده فارسی مقاله
وحدت پیرنگ مهمترین اصل درام کلاسیک است. ارسطو در بوطیقا، کنش را بر شخصیت ترجیح میدهد ووحدت پیرنگ را با وحدت کنش برابر میداند؛ اما نظریههای متأخر، این تفکیک قطعی بین شخصیت و کنشرا از میان برداشتهاند. تغییر شخصیت اصلی و جایگزینکردن آن با شخصیتی دیگر، یکی دیگر از اصول درامکلاسیک، یعنی وجود یک شخصیت اصلی را نادیده گرفته است.در پژوهش حاضر، با استفاده از آثار ارسطو و نظریهپردازان متأثر از او و با روش تحلیل دادهای مشاهدهای، بهبررسی فیلمهایی پرداختهایم که تغییر شخصیت اصلی در آنها رخ داده است و به این نتیجه رسیدیم که این آثار،برای حفظ وحدت پیرنگ، از سازوکارهایی همچون حضور شخصیت اصلیِ جایگزین در زنجیرۀ علت و معلولیرویدادها، حفظ وحدت کنش، تأکید بر مضمون واحد و ظرفیتهای حماسه استفاده کردهاند. تأثیری که تغییرشخصیت اصلی بر وحدت پیرنگ میگذارد، در ارتباط با میزان استفاده از این سازوکارهاست؛ هرچه تعداد اینسازوکارها بیشتر باشد، امکان حفظ وحدت پیرنگ نیز افزونتر خواهد بود؛ در غیر این صورت، نتیجۀ تغییر وجایگزینی شخصیت اصلی، شکلگیری پیرنگ دوگانه است که به معنای وجود دو پیرنگ مجزاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فیلم نامه، شا هپی رنگ، وحدت شخصیت، شخصیت اصلی، پ یرنگ دوگانه،
عنوان انگلیسی
The Reconsideration of Unity of Character in the Structure of Master Plot Scripts; The Study of Main Character Alternating Mechanism
چکیده انگلیسی مقاله
The unity of plot is the most important principle in classical drama. In Poetics, Aristotle prefers action to characterand equates the unity of plot with the unity of action. Modern theories however, eliminate such a decisivedifferentiation between the character and the action and consider them highly interconnected. Changing the centralcharacter and replacing him/her with another character violates yet another principle of classical drama, namelythe unity of the central character.In the present study, the analysis of observational data is utilized in order to examine the setup of the films with centralcharacter replacement using the theories of Aristotle and other theoretician influenced by him. Through observingand analyzing these films, it is concluded that in order to maintain the unity of plot they employ mechanisms suchas attendance of the alternative central character in the causal chain, maintaining the unity of action, emphasizing onan unaltered theme, using the capacities of epic. The effect of the change of the central character on the unity of plotis associated with the extent to which these mechanisms are used. The possibility of maintaining the unity of plotincreases with the number of utilized mechanisms. Otherwise, the change and replacement of the central characterresults in a hybrid plot i.e. there would be two separate plots.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود نقاشزاده |
دکترای پژوهش هنر . استادیار دانشگاه صداوسیما
کاظم نظری |
دکترای پژوهش هنر . استادیار دانشگاه صداوسیما
شهریار صادقی |
کارشناس ارشد تهیهکنندگی تلویزیون
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_575_dc4fef12a76e0349e637189ed70151ad.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-862277.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات