این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۸۱-۹۶

عنوان فارسی تحلیل مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی محصولات غیرچوبی جنگل‌های استان آذربایجان‌غربی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: معیشت جوامع‌ روستایی ساکن در جنگل‌های زاگرس شمالی به میزان زیادی به جنگل وابسته است. با توجه به اهمیت و ارزش اقتصادی محصولات غیر چوبی جنگل، در این تحقیق آمیخته بازاریابی محصولات غیرچوبی استان آذربایجان‌غربی تحلیل شد. این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. مواد و روش‌ها: به‌منظور تحلیل مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی از چارچوب سوات استفاده شد. شناسایی و تأیید نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها به کمک پرسشنامه مصاحبه‌ای انجام شد سپس پرسشنامه جامع به کمک نرم‌افزار Super Decision-Q تدوین شد. با توجه به موضوع و هدف این تحقیق و با توجه به عدم تشخیص روابط فی‌مابین، روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی تصمیم‌گیری (AHP) برای تجزیه ‌‌و تحلیل داده‌ها استفاده شد. از تجار فراورده‌های غیرچوبی جنگل، اساتید دانشگاه و کارشناسان باتجربه به عنوان متخصص استفاده شد.. روش نمونه‌گیری انتخابی بوده و متخصصین در هر مرحله بر اساس سواد و تجربه انتخاب شدند. یافته‌ها: تحلیل پنج مؤلفه مربوط به آمیخته بازاریابی به کمک چارچوب تحلیل سوات، در مورد مؤلفه‌های محصول، قیمت، توزیع و ترفیع و محیط زیستی نشان داد که کیفیت منحصر به ‌فرد محصولات در استان، واردات محصولات ارزان قیمت خارجی، امکان حمل‌ونقل با انواع وسیله نقلیه، حمایت دولت از طرح‌های اشتغال‌زا در زمینه فرآوری و ترویج روش‌های اصولی برداشت به ترتیب با وزن‌های 152/0، 193/0، 226/0، 155/0 و 180/0 به‌عنوان مهم‌ترین نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها مطرح هستند. مواد و روش‌ها: به‌منظور تحلیل مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی از چارچوب سوات استفاده شد. شناسایی و تأیید نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها به کمک پرسشنامه مصاحبه‌ای انجام شد سپس پرسشنامه جامع به کمک نرم‌افزار Super Decision-Q تدوین شد. با توجه به موضوع و هدف این تحقیق و با توجه به عدم تشخیص روابط فی‌مابین، روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی تصمیم‌گیری (AHP) برای تجزیه ‌‌و تحلیل داده‌ها استفاده شد. از تجار فراورده‌های غیرچوبی جنگل، اساتید دانشگاه و کارشناسان باتجربه به عنوان متخصص استفاده شد.. روش نمونه‌گیری انتخابی بوده و متخصصین در هر مرحله بر اساس سواد و تجربه انتخاب شدند. یافته‌ها: تحلیل پنج مؤلفه مربوط به آمیخته بازاریابی به کمک چارچوب تحلیل سوات، در مورد مؤلفه‌های محصول، قیمت، توزیع و ترفیع و محیط زیستی نشان داد که کیفیت منحصر به ‌فرد محصولات در استان، واردات محصولات ارزان قیمت خارجی، امکان حمل‌ونقل با انواع وسیله نقلیه، حمایت دولت از طرح‌های اشتغال‌زا در زمینه فرآوری و ترویج روش‌های اصولی برداشت به ترتیب با وزن‌های 152/0، 193/0، 226/0، 155/0 و 180/0 به‌عنوان مهم‌ترین نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها مطرح هستند..
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محصولات غیر‌چوبی، آمیخته‌ بازاریابی، جنگل، آذربایجان‌غربی،

عنوان انگلیسی Analysis of non-wood forest products marketing mix components in West Azerbaijan province
چکیده انگلیسی مقاله Materials and methods: SWOT framework was used to analyze the components of the marketing mix. Identification and acknowledgment of strengths, weaknesses, opportunities and threats was conducted using interview questionnaire, then A comprehensive questionnaire was developed using Super Decision-Q software. According to the object and purpose of the present study, due to lack of relations, Analytic Hierarchy Process (AHP) technique was used to analyze the data. Experienced non-wood forest products businessmans, university professors and experienced stakeholders were qualified as an expert. Sampling was selective and experts were selected according to literacy and experience in each stage. Results: The results of analysis of five components of the marketing mix using SWOT framework for components of the product, price, place, promotion and the environment showed that the unique quality of products in the province, imports of cheap foreign products, the possibility of transportation with a variety of vehicles, government support for employment initiatives taken in the field of processing and promotion of suitable harvesting with respect to the weight of 0.152, 0.193, 0.226, 0.155 and 0.118 are the most important strengths, weaknesses, opportunities and threats. Background and objective: Livelihoods of rural communities living in the northern Zagros forests is largely dependent on the forest. Given the importance and economic value of non-wood forest products, marketing mix of West Azerbaijan province in this study were analyzed. This research regarding the purpose is applicable and regarding the method is descriptive. Materials and methods: SWOT framework was used to analyze the components of the marketing mix. Identification and acknowledgment of strengths, weaknesses, opportunities and threats was conducted using interview questionnaire, then A comprehensive questionnaire was developed using Super Decision-Q software. According to the object and purpose of the present study, due to lack of relations, Analytic Hierarchy Process (AHP) technique was used to analyze the data. Experienced non-wood forest products businessmans, university professors and experienced stakeholders were qualified as an expert. Sampling was selective and experts were selected according to literacy and experience in each stage. Results: The results of analysis of five components of the marketing mix using SWOT framework for components of the product, price, place, promotion and the environment showed that the unique quality of products in the province, imports of cheap foreign products, the possibility of transportation with a variety of vehicles, government support for employment initiatives taken in the field of processing and promotion of suitable harvesting with respect to the weight of 0.152, 0.193, 0.226, 0.155 and 0.118 are the most important strengths, weaknesses, opportunities and threats.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Non-wood products, marketing mix, forest, West Azarbaijan

نویسندگان مقاله شیدا محمودی |
-

سید رستم موسوی میرکلا |
هیئت علمی

امید حسین زاده |
مدیریت

جواد معتمدی |
گروه مرتع و آبخیز


نشانی اینترنتی http://jwfst.gau.ac.ir/article_4194_0c437373c2eafe361f06493d70a81867.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1411/article-1411-864934.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات