این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Recherches en Langue et Litterature Françaises، جلد ۱۲، شماره ۲۱، صفحات ۱۷۱-۱۹۲

عنوان فارسی مشکلات ادراک و تولید آهنگ نزد زبان آموزان ایرانی زبان فرانسه در سطح A۱
چکیده فارسی مقاله آواشناسی که شامل نوای گفتار نیز می­باشد، با وجود تأکیدی که بر توانش برقراری ارتباط در آموزش زبان می‌شود، همواره در میان اهداف ثانویه قرار دارد. امروزه، اهداف یادگیری با گذشتن از مرز «چه گفتن»، به سمت «چگونه گفتن» در موقعیت‌های برقراری ارتباط سوق یافته‌اند. با این حال، این امر در میان مدرسان و زبان‌آموزان ایرانی آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است و تنها هدف ایشان در نوعی یاددهی/ یادگیری منحصراً زبانی خلاصه، و بدین ترتیب گویایی پیام تنها با درست قرار دادن اجزای زبانی میسر می‌شود. مسأله مطرح در این تحقیق، ادراک و تولید نوای گفتار است که بر پایه آهنگ زبان بنا شده است. به دنبال این امر، نویسندگان تحقیق حاضر در جستجوی نقاط مشکل‌ساز در ادراک و تولید آهنگ زبان فرانسه نزد زبان‌آموزان ایرانی این زبان در سطح A1 می‌باشند. به بیان دقیق‌تر و به منظور تعریف چارچوب تحقیق، بررسی مسأله مطرح با استناد به شش گزاره، شامل سه گزاره پرسشی و سه گزاره خبری، انجام شده است. مطالعات میدانی با هدف تعیین جایگاه آواشناسی، در قالب داده‌های صوتی ضبط شده نزد 6 خانم و 6 آقا انجام شده، و داده‌ها در نرم‌افزار تحلیل گفتار Praat، و همچنین در نرم‌افزار آماری SPSS 16.0 مورد تجزیه قرار گرفته‌اند. بر اساس نتایج، به دلیل تشابه میان آهنگ مرزنمای گزاره خبری فارسی و فرانسه، این جملات مشکلات کمتری را در جامعه آماری تحقیق در برداشته‌اند. همچنین به دلیل وجود همین تشابه در گزاره‌های پرسشی کلی، تولیدات زبان آموزان به مدل اصلی نزدیک بود. با وجود این، منحنی‌های آهنگ بدست آمده نزد جامعه آماری، نمایانگر تولیدات خطی زبان‌آموزان و بیانگر عدم رعایت عناصر زبرزنجیری توسط ایشان است. در ارتباط با عنصر دیرش در تولیدات زبان‌آموزان، در 51 مورد از 72 تولید جمع‌آوری شده، شاهد دیرشی طولانی‌تر از مدل‌های واقعی بودیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Les Problèmes de Perception et de Production de l’Intonation chez les Apprenants A1 du FLE en Iran
چکیده انگلیسی مقاله La phonétique, y incluse la prosodie, reste toujours un objectif secondaire malgré l'insistance sur la compétence de communication en didactique des langues. Les objectifs dépassent aujourd'hui le quoi dire afin d'atteindre le comment dire dans les situations de communication. Pourtant, les enseignants et les apprenants iraniens ne s'en occupent pas assez et les buts se résument en un enseignement/apprentissage linguistique, où l'intelligibilité du message passe par le bon emplacement des éléments purement linguistiques. La perception et la production de la prosodie, l'intonation y étant basée, nous préoccupent dans cette recherche. Ainsi, nous cherchons les difficultés de la question chez les apprenants iraniens (A1) du FLE. La problématique sera étudiée à partir de six énoncés dont trois interrogatifs et trois affirmatifs. Les analyses se basent sur des données audio, enregistrées chez les inforrmants constitués de 6 hommes et 6 femmes ; et sont faites sur le logiciel d'analyse de la parole, Praat, et sur SPSS 16.0. Selon les résultats, les affirmations posent moins de problèmes que les interrogations, vu la ressemblance entre l'intonation du français et celle du persan à la frontière tonale. Quant aux interrogations, la question totale, renvoyant à la même construction prosodique en persan, se rapproche de l'intonation authentique. Néanmoins, les courbes intonatives ne sont pas compatibles et cela s'explique par les productions linéaires des apprenants annonçant le manque de respect de la prosodie. La durée étant en question, elle est dans 51 cas sur un total de 72 plus longue que celle des authentiques.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله Fatemeh ZAREKAR |
Doctorante à l’Université Tarbiat Modares

Rouhollah Rahmatian |
Maître de conférence, Université Tarbiat Modares

Mandana Nourbakhsh |
Maître assistante, Université Alzahra


نشانی اینترنتی http://france.tabrizu.ac.ir/article_7761_76b9b01a1ad1ed6cdaf548e63ad51158.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1338/article-1338-867439.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fr
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات