این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۲۲
عنوان فارسی
جدایی زیستجهان از نظام و شکلگیری جامعه نظارتی در نمایشنامه دژ اثر هاوارد بارکر
چکیده فارسی مقاله
ظهور روشنگری در غرب با ارزش بخشیدن به عقل ابزاریِ انسان در شناخت پدیدههای پیرامون خود، سلطه انسان بر جهان اطرافش را توجیه کرد و به ایجاد ساختارهای اجتماعی مدرن در جامعه غربی انجامید. از میان منتقدان مدرنیته، میشل فوکو با پیگیری چگونگی شکلگیری سوژه در تاریخ جامعه غرب به تبارشناسی روابط قدرت و تغییر شکل در روشهای اِعمال قدرت میپردازد. یورگن هابرماس نیز با انتقاد از عقل ابزاری حاصل از مدرنیته راه رهایی از شیوﻩهای اِعمال قدرت نوین را در تقویت روابط میان سوژﻩهای انسانی جستجو میکند. بدینسان، هاوارد بارکر در نمایشنامه دژ جامعهای را به تصویر میکشد که در ابتدا براساس روابط بینفردی و به صورت اشتراکی اداره ﻣﻲشده، سپس با بازگشت جنگجویی صلیبی و متعصب که مهندسی عقل-گرا نیز همراهیﺍش میکند به جامعهﺍی پلیسی تبدیل میشود که در آن شهروندان تحت نظارت دائم قرار میگیرند. نماد این سلطه انضباطی، ساختن دژی هراسناک است. بنابراین، پژوهش حاضر، با استفاده از دیدگاه فوکو و هابرماس درباره لزوم همراهی زیستجهان و نظام در جامعه، به واکاوی جامعهشناختی این نمایشنامه ﻣﻲپردازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Pathology of the Uncoupling of System and Lifeworld and the Formation of Surveillance in The Castle
چکیده انگلیسی مقاله
Enlightenment in the Western societies, by giving credence to the instrumental reason, justified man's dominance over his world around and led to the construction of modern structures in the Western societies. Among the critics of Modernity, Michel Foucault by genealogical study of the formation of the Western subject analyzed the procedures through which the modern power technologies are formed. Also, Jürgen Habermas by the study of the Western instrumental reason, establishes his pathological solutions on the grounds of inter-subjectivity. Moreover, Howard Barker, in his play, The Castle, depicts a dystopian society in which a medieval crusader, accompanied with a rationalist engineer, destroys people's communal and intersubjective relations by constructing a panoptic castle. This article aims at analyzing the surveillance society of The Castle by Foucault's genealogy of power relations in the Western societies and Habermas's theories about the uncoupling of lifeworld and system. The researchers of this study concluded that the uncoupling of lifeworld from system can be the main reason for the demolition of the play's symbolic society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جلال فرزانه دهکردی |
مربی امورشی/ دانشگاه امام صادق (ع)
سید محمد مرندی |
ریاست دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
یونس شکرخواه |
ریاست مرکز مطالعات بریتانیا ی دانشکده ی مطالعات جهان دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_67531_7cc3cbc3ec57fca000c8d6d21e2c09fe.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-874854.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات