این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۱۲۳-۱۴۰
عنوان فارسی
مقایسه تطبیقی عنصر صحنه در رمان « کوری » ژوزه سارا ماگو و « بیراه » پاتریک مودیانو
چکیده فارسی مقاله
صحنه، موقعیت مکانی و زمانی وقوع حوادث داستان است که عمل داستانی بر آن روی می-دهد و علاوه بر موقعیت جغرافیایی و زمان وقوع حوادث، شرایط کلی و عمومی حاکم بر رفتار و عمل شخصیتهای داستان نیز در آن مؤثر است. « کوری » اثر ژوزه سارا ماگو و « بیراه » نوشتۀ پاتریک مودیانو، وجوه مشترک تأملبرانگیزی دارند؛ ازجمله، درونمایۀ فلسفی؛ توجه به بحرانهای بزرگ هویتی و فکری در زندگی انسان معاصر و بهرهمندی از تمهیدات روایتپردازی؛ با این همه، اختلافات قابل تأملی دارند؛ ازجمله نحوۀ طرح عنصر صحنه در دو رمان. در این پژوهش، ضمن مقایسۀ تطبیقی عنصر صحنه در دو رمان، به وجوه اختلاف و اشتراک آن دو پرداختهایم. نتیجه اینکه در رمان «کوری»، غالباً مکانها و زمانها نامشخص و صحنهها کلی و نمادین و در مواردی «نامکان» هستند؛ اما در رمان «بیراه» مودیانو، مکانها با ذکر جزئیات مشخص شدهاند و زمان، محدود به دورۀ معاصر است. بسامد صحنههای فراخ منظر در « بیراه » بیشتر؛ و بسامد صحنههای نمایشی در « کوری» فزونتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The comparison of scenes in the “Blindness" of Jose Saramago and "The Lost” of Particle Modyano
چکیده انگلیسی مقاله
The scene is the local and chronological situation of acts in the Fiction. So that the general places of characters in addition to Geographical place and the era of acts governing the behavior of characters, is also effective on it. "Blindness" of Jose Saramago and "The Lots" of Patrick Modyano has some common deliberative aspects such as: Philosophical theme, deficiencies, and crises of identity and intellectual in contemporary Human life, and having devices of narrating. However they have considerable differences, such as their scenes elements. In this research, it has been pay attention to differences and resemblances of two novels scenes. The conclusions are that: In "Blindness", the places and times are indefinite; and scenes are General and symbolic and in some cases are "non-Places" as Oget says; but in "The Lots", the places are accurate and so, times are limit to the contemporary era.In "The Lots", the frequency of panoramic scenes are more than the "Blindness"; and in the "Blindness", Scenic ones are more than in "The Lots".
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
طاهره صادقی تحصیلی |
هیات علمی دانشگاه
علی نوری |
عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_67532_1647bb2bbcc3a023b8571f3a70c86b44.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-874855.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات