این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۲۱۷-۲۳۶
عنوان فارسی
از نظریه تا عمل: بررسی «خواننده درون متن» در یکمشت گندم اثر ایدن چمبرز
چکیده فارسی مقاله
چکیده ایدن چمبرز از نظریهپردازان و نویسندگان برجسته ادبیات کودک و نوجوان است که در نظریه «خواننده درونمتن» خود بر اهمیت مطالعه چهارعنصر سبک ، زاویه دید ، طرفداری و شکافهای گویا در نقد آثار این حوزه تأکید میکند. روش نقد چمبرز طی سالهای اخیر دریچه تازهای بهسوی نقد آثار ادبیات کودک در ایران گشوده است. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی داستان «یکمشت گندم» از مجموعه داستان بازی محبت بر اساس روش نقد خود چمبرز شیوهها و فنون کارآمد وی را در خلق خوانندۀ درونمتن نمایان سازد و نظریات او را در این اثر عملاً به بوته آزمایش بگذارد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که چمبرز در این داستان با بکارگیری شیوههای پرداخت روایت اصلی در قاب پیشروایت، تقابل نوشتاری، عینیتبخشی کودکانه، تغییر کنترلشده لحن، سطح روایی دوگانه، روایتپردازی ملموس، طرفداری از راه آفرینش راوی دوچهره، شکاف-های صوری، ساختاری و پایان تمثیلی خواننده کودک درونمتنی اندیشمند، کنجکاو، منتقد و سرشار از تخیل خلق میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
From Theory to Practice: The Examination of “The Reader in the Book” in A Handful Of Wheat by Aiden Chambers
چکیده انگلیسی مقاله
Aiden Chambers is one of the outstanding critics and writers in Children's Literature who emphasizes, in his theory "The Reader in the Book," on the importance of style, point-of-view, taking-sides and tell-tale gaps in examining the works in this field. Recently, Chamber's approach has opened new doors to the examination of Iranian works in Children's Literature. The present study aims at reading "A Handful Of Wheat" from his collection, The Kissing Game, on the basis of his theory to identify Chamber's effective techniqes to create "the reader in the book" and by this practically put his ideas into test. The findings of this research demonstrate that, in this story, Chambers creates an intellegent, curious, critical and imaginative child reader through using the techniqes of structuring the main narrative within a framing narrative, writing disagreement, childlike objectivization, managed shift of tone/voice, double narrative levels, concrete narrative-making, taking sides through creating a double-face narrator, superficial and structural gaps, and an allegorical ending.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر میرزایی پرکلی |
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه رازی کرمانشاه
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_67536_e32a711e2abdb560252dee56384421e0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-874859.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات