این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۵، شماره ۹۴، صفحات ۵۱-۷۸

عنوان فارسی نقش رسانه‌ها در انتخاب سبک‌های زندگی سلامت‌محور (با تأکید بر مصرف رسانه‌ای شهروندان شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله تلاش‌های شتاب‌زده‌ای که در سده­‌های اخیر برای گسترش ارتباطات بشری صورت گرفته، اثرات معکوسی بر سلامت همه انسان­‌ها داشته و مسائل بهداشتی تازه‌ای را برای آنها به ارمغان آورده است. در این مقاله تلاش شده است تا با روش پژوهش ترکیبی، ابتدا محتوای پیام‌های سلامتی تولید شده در رسانه‌های جمعی منتخب: رادیو، تلویزیون، وب­‌سایت سلامت­‌نیوز و هفته‌­نامه سلامت، استخراج و سپس، سبک­‌های زندگی سلامت مردم شهر تهران به همراه میزان مصرف رسانه‌ای آنها، از طریق پیمایش با نمونه آماری 802 نفر از شهروندان 18 ساله و بالاتر، شناسایی شود تا در نهایت، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین مصرف رسانه‌­ای افراد و سبک زندگی سلامت­‌محور آنها؛ همچنین بین سبک زندگی سلامت­‌محور افراد و پایگاه اجتماعی و اقتصادی آنها، ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از بخش تحلیل محتوا نیز حاکی از آن است که در هر چهار رسانه یاد شده، میزان پرداختن به بعد جسمانی سلامت در رتبه اول قرار دارد و پس از آن، ابعاد «اجتماعی»، «روانی» و «معنوی» به ترتیب، بیشترین فراوانی و مدت زمان را به خود اختصاص داده‌­اند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of the Media in Choosing Healthy Life Styles; with Emphasise on Media Consumption of Citizens in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Hasty endeavors to promote human communication in recent years have had repercussions on human health and brought new health issues to them. In the paper, we first tried to extract the content of health messages released in selected mass media: radio, television, Salamat News website, and Weekly Newspaper, and define the Healthy Lifestyles of people in Tehran. Data collected through survey from a sample of 802 people aged 18 and more, then it was analized. The results showed that there is a significant relationship between the media consumption of individuals and their health-oriented lifestyle; there is also a significant relationship between the health-oriented life style and social-economic position. Also, the results of content analysis showed that paying attention to the dimension of body health is on the high level of ranking in all four media, subcequently are social, psychological, and moral dimensions' in terms of frequency and time being covered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید‌محمد مهدی‌زاده |
دکترای علوم ارتباطات، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، معاون آموزشی دانشکده ارتباطات

رضا خاشعی |
دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، دبیر شورای عالی سیاستگذاری سازمان صدا‌و‌سیما


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_32251_c4a4c89e6fde3d657539a5aeef43031b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-877444.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات