این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۵، شماره ۹۴، صفحات ۱۲۹-۱۵۴

عنوان فارسی واکاوی نحوه شکل‌گیری مفهوم «خود و دیگری» در انیمیشن بن‌تن، با تکیه بر روش فنی (جان فیسک) و پنج سطحی (رولان بارت)
چکیده فارسی مقاله انیمیشن بن‌­تن ازجمله سریال‌های موفقی است که برای کودکان تولید می­‌شود. این سریال که میزان فروش بالای آن نشان از تفوق آن نزد مخاطبان دارد، روایت پسربچه امریکایی سفیدپوستی است که در یک سفر خانوادگی، به­‌طور اتفاقی یک ساعت مچی پیدا می­‌کند که به استفاده‌کنندگان خود، امکان تبدیل شدن به 10 موجود بیگانه را می­‌دهد. فیلم­‌ها و محصولات رسانه­‌ای حاوی دلالت‌های نشانه­‌ای، فرهنگی و اجتماعی جامعه تولیدکننده هستند، ازاین‌رو، می­‌توانند دستمایه پژوهش‌­هایی واقع شوند که نگرشی انتقادی نسبت به چنین متونی دارند. در میان پژوهش­‌هایی که به این قبیل رویکردها می‌پردازند، به نقد پسااستعماری می­‌توان اشاره کرد. نظریه و نقد پسااستعماری که مبتنی بر پیمایش متون قصدمند است، در پی عناصر دوگانه متنی است که قادر به تولید محورهای غیریت­‌ساز هستند. ادوارد سعید بر آن است که مخاطبان حین برخورد با این محورها، نسبت به انتخاب یکی از دو وجه آن، از خود واکنش نشان می­‌دهند. پژوهش حاضر با تکیه بر این چارچوب فکری، بر اساس روش واکاوی و تحلیل عمیق رمزگان­‌های درون‌متنی و با بهره­‌گیری از روش فیسک و بارت، به جستجوی محورهای غیریت­‌ساز می‌پردازد و به نحوه ایجاد فرایندهای تولید خود و دیگری التفات نشان می‌­دهد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of Shaping the Concept of “Me” and “The Other” in Animation Ben 10; by Jan Fisk's Technical and Five-Level Roland Barth Method
چکیده انگلیسی مقاله Animation Ben 10 is one of the most successful series produced for children. The series that with its high-sales have superiority to the audience, is the story of a white American boy who accidentally finds a watch on a family trip which allows him to transform into ten different alien creatures. Films and media products contain the symbolic, cultural and social implications of the dominant social culture, therefore, they can be the source of research that has a critical attitude towards such texts. Postcolonial criticism can be a case among the studies based on this approache. Postcolonial theory and critique, which is based on the analysis of targeted texts, seeks the textual dual elements that can create the theme that maks "The Other". Edward Said argued that the audience reacts to these dual themes, when it comes to choosing one of those. The paper based on this theoretical framework is to seek these themes making "The Other", using deep analysis of the inner textual codes by the Fisk and Bart method. It eventually shows how to create "Me" and "The Other" processes.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نادر شایگان‌فر |
دکترای فلسفه هنر، استادیار دانشکده تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان

فرزان سجودی |
دکترای زبان‌شناسی، دانشیار دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر تهران

قاسم تورجی |
دانشجوی دکترای پژوهش هنر،دانشکده تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_32254_8e456adb3e82253036eb33a50a512865.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-877447.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات