این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۵، شماره ۹۴، صفحات ۱۵۵-۱۸۵
عنوان فارسی
پدیدارشناسی اخلاق اجتماعی کاربران شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی: متولدان دهه شصتی دارای تحصیلات عالی)
چکیده فارسی مقاله
پیشرفت فناورانه وسایل اطلاعاتی و ارتباطی جدید، بهخصوص شبکههای اجتماعی مجازی، نقش تعیینکنندهای در برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات بین متولدان دهه 60 ایفا کرده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است، با درک واقعی ساختار تجربه زیسته افراد مشارکتکننده از شبکههای اجتماعی مجازی، مؤلفههای اصلی تشکیلدهنده اخلاق اجتماعی و چگونگی تبلور آن در رفتار اجتماعی آنان تحلیل شود. روش پژوهش، کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی تجربی و گردآوری اطلاعات، از طریق نمونهگیری هدفمند و مصاحبه عمیق با 15 نفر از متولدان دهه شصتی دارای تحصیلات عالی بوده است. یافتههای پژوهش، شامل یک شاخص محوری «اخلاق اجتماعی آوارگی» بود که از خصیصههای مهم آن به «داشتن هویت اجتماعی ترکیبی»، «احساس ناامیدی اجتماعی، سردرگمی و سرگشتگی»، «مقایسه دایم خود با دهه هفتادیها» و «فریبندگی شبکههای اجتماعی مجازی» میتوان اشاره کرد. نتایج پژوهش همچنین نشان میدهد؛ اخلاق اجتماعی در میان متولدان دهه شصتی، معجونی از کنشهای اخلاقی است که خاستگاه آن شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تاریخیای است که متولدان این دهه، درون آن متولد شده و زیست کردهاند. در نهایت، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که رعایت اخلاق اجتماعی در بطن زندگی بد، سخت و دشوار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
enology of Social Ethics for Virtual Social Networks Users (Case: Graduate Students Born in The 1980s)
چکیده انگلیسی مقاله
g>The technological advancement of new information and communication devices, specially virtual social networks, has played a deinitive role in communicating and transmiting information between the individuals born in 1980s. This research underestanding the structure of lived experience of the virtual social networks users, analyzed the main elements of social ethics and how it is revealed in the users' social behavior. The research method is qualitative using the empirical phenomenology approach, and data gathered through deep interview from 15 graduate students born in the 1980s selected by targeted sampling. The research findings include a central indicator of "dispersion-based social ethics", which its main features are "combined social identity", "feeling social frustration, confusion and perplexity", "continuesly comparing oneself with ones born in 1990s", "glamoring of virtual social networks". The results also showe that social ethics amongst thepeople born in the 1980s is a mixture of moral actions that originate from economic, social, cultural, political and historical conditions of people born and lived in this decade. Finally, the results indicate that compliance with social ethics is bad, hard and difficult during life.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر زلفعلیفام |
دانشجوی دکترای جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیامنور
مقصود فراستخواه |
دکترای جامعهشناسی، دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی
امیر ملکی |
دکترای جامعهشناسی، دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیامنور
محمدجواد زاهدی مازندرانی |
دکترای جامعهشناسی، دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیامنور
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_32255_3c71c8a23d1fee64cd4810b46e4a1361.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-877448.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات