این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۲۷-۲۵۳
عنوان فارسی
مدرنشدن زنان و صمیمیت زناشویی (مطالعۀ سه نسل از زنان تبریز)
چکیده فارسی مقاله
جامعه ایران در سده اخیر شاهد دگرگونیهای اجتماعی و سیاسی گوناگونی از جمله تغییر در نقش و پایگاه زنان و تحولات خانواده بوده است. این مقاله رابطه این دو تحول، یعنی مدرنشدن زنان (مدرنیت عینی و مدرنیت ذهنی) و تحول شیوههای صمیمیت را در شهر تبریز، طی سه نسل اخیر بررسی میکند. منظور از مدرنیت عینی، حضور فرد در فضاهای مدرن و مصرف محصولات جدید است. مدرنیت ذهنی نیز به خصلتهای انگیزشی، نگرشی و رفتاری افراد برای انطباق با شرایط جدید گفته میشود. هدف از انجامدادن این پژوهش، شناخت مسیر دگرگونی صمیمیت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن است. جامعه آماری شامل همه زنان متأهل شهر تبریز است که نمونه 997 نفری از آنان در قالب سه نسل بررسی شد. متغیرهای مستقل شامل نسل، تحصیلات، طبقه اجتماعی، مدرنیت عینی و مدرنیت ذهنی هستند. متغیر وابسته (صمیمیت) با تحلیل رگرسیونی و بهوسیلۀ نرمافزار Amos Graphics آزموده شد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد چهار متغیر مدرنیت ذهنی، مدرنیت عینی، طبقه اجتماعی و نسل، برخلاف متغیر تحصیلات، بر متغیر صمیمیت تأثیرگذارند. نتایج آزمون مدل نیز نشان میدهد دادههای تجربی، مدل نظری پژوهش را تأیید میکنند. با اتکا به یافتههای این پژوهش میتوان گفت شیوههای صمیمیت در سه نسل مورد بررسی دگرگون شده و مدرنشدن زنان نقشی مهم در این دگرگونی داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Modernizing Women and Marital Intimacy (A Study of Three Generations of Tabriz Women)
چکیده انگلیسی مقاله
In recent century, Iranian society experienced social and political changes, including changes in the role and status of women and family development. This paper examines the relationship between these two transformations, modernizing of women (objective and subjective modernity), and the transformation of intimacy in Tabriz among the last three generations. Objective modernity means the presence of people in modern spaces and the consumption of modern products. Subjective modernity means the motivational, attitudinal and behavioral characteristics of individuals to adapt to the new conditions. This study aims to identify the path to transformation of marital intimacy, and factors affecting it. The statistical population includes all married women in Tabriz. A sample of 997 of them were examined in three generations. The impact of independent variables including generation, education, social class, objective modernity, and subjective modernity on the dependent variable, namely intimacy, were tested through regression analysis and also using the software Amos Graphics. Results of regression analysis showed that four variables of subjective modernity, objective modernity, social class, and generation had a significant effect on intimacy, but the variable "education" did not have a significant effect on intimacy. Furthermore, the experimental data confirmed the theoretical model of the research. Finally, based on findings, the ways of intimacy have been transformed among the three generations, and modernization of women has played an important role in this transformation. However, as there are differences between generations, there are differences and inhomogeneity within them as well.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس لطفی زاده |
دانشجوی دکتری جامعهشناسی و مربی علوم اجتماعی دانشگاه پیامنور
محمد جواد زاهدی |
دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه پیامنور
فاطمه گلابی |
دانشیار علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
https://jisr.ut.ac.ir/article_67613_f88ad45138aee16f977588fc29322da7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-882328.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات