این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۳۹-۵۱
عنوان فارسی
وضعیت رعایت بُعد انسانی اخلاق حرفهای در نظام قضایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: توفیق در اثربخشی سازمانهای دولتی پیوند عمیقی با مراعات اخلاقیات توسط منابع انسانی دارد. با توجه به نقش ویژه عامل انسانی در اخلاق مداری و نیز وابستگی پدیده رشد اخلاقی به شناخت وضع موجود و برنامهریزی بر اساس آن، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت رعایت بعد انسانی اخلاق حرفهای در نظام قضایی میپردازد. روش:روش تحقیق توصیفی پیمایشی بهصورت آمیخته(کیفی- کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و سازمانی و در بخش کمی مراجعان دادگستری مرکز استان کرمانشاه میباشد. شیوه نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت نظری از طریق روش گلوله برفی با همکاری 23 نفر و در بخش کمی به نحو تصادفی ساده براساس فرمول حجم نمونه کوکران با مشارکت 400 نفر از مراجعان انجام شده است. ابزار اکتساب دادهها و اطلاعات در بخش کیفی سندکاوی و مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است. تحلیل دادهها و اطلاعات در بخش کیفی، تفسیری و در بخش کمی با استفاده از آزمون تی، فریدمن و ... انجام و یک مدل اکتشافی از طریق روش معادلات ساختاری به متغیرها برازش داده شده است. یافتهها: بررسی مؤلفههای احصایی بعد انسانی که عبارتند از؛ وجدان کاری، مسئولیتپذیری، صداقت و ... ، بیانگر رعایت بیش از حد متوسط جملگی آنها بوده اما تفاوت معناداری میان مؤلفهها از لحاظ میزان مراعات وجود دارد. بدینمعنا که مؤلفه آراستگی بیشترین و مؤلفه انعطافپذیری کمترین رتبه را از لحاظ میزان مراعات دارد. نتیجهگیری: در مجموع نتایج حکایت از وضعیت معقول مراعات بعد انسانی اخلاق حرفهای در نظام قضایی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، اخلاق حرفهای، بعد انسانی اخلاق حرفهای، نظام قضایی
عنوان انگلیسی
The Status of Compliance Human Aspect of Professional Ethics in the Judicial System
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Success in the effectiveness of government agencies intimately observe the ethics of human resources. Considering the importance of the human factor in the organization's ethical and moral development depends on knowledge of the status quo on the grounds that the planning was consequently.This study examines the state of compliance with professional ethics in the judicial system's human dimension. Method: In this descriptive - survey method is mixed (qualitative-quantitative). The population of this research, academic experts in qualitative and quantitative organizational and Clienteles is Justice Center in Kermanshah Province. Sampling in qualitative ways, such as through the snowball method with the help of 23 people and in a random manner according to the formula Kokran sample size was carried out with the participation of 400 clients.Instruments data acquisition and qualitative information and quantitative questionnaire explored different documents and interviews made. In the qualitative data analysis, interpretation and quantitative using t-test, Friedman, etc., and a heuristic model using structural equation model was fitted to the variables. Results:The results are certified according to defined human components, which are work concience, responsibility, honesty... observe the status of compliance human aspect of professional ethics judicial system is over the average. Meanwhile thers is the significant difference between the components of the human dimension in terms of respect. This means that the most qualified components and component flexibility in terms of respecting the lowest rank. Conclusion: The results show a decent respect for the human components of professional ethics in the judicial system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-142&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-886147.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات