این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۶۱-۶۸

عنوان فارسی رابطه مؤلفه‌های اخلاقی منفعت‌طلبی شخصی و نگرانی برای دیگران با عدم صداقت علمی
چکیده فارسی مقاله زمینه: براین اساس که دانشجویان حسابداری در آینده به‌عنوان حسابدار و مدیر که ضروریات شغلی یک جامعه پیشرفته محسوب می‌شوند، مشغول به کار می‌گردند، لذا درک و شناخت ارزش‌های اخلاقی دانشجویان حسابداری،*حائز اهمیت می‌باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه میان منفعت‌طلبی شخصی و نگرانی برای دیگران با عدم صداقت علمی دانشجویان حسابداری است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان حسابداری استان فارس (دانشگاه آزاد شیراز و مرودشت، دانشگاه پیام نور کازرون و نورآباد) بودند که از بین آنها 311 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد بود و داده‌‌ها با استفاده از ضریب همبستگی جزئی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، بین نگرانی برای دیگران با عدم صداقت علمی در بین دانشجویان حسابداری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. مقدار همبستگی جزئی بین دو متغیر برابر با 14/0- به‌دست‌آمده است. همچنین، بین منفعت‌طلبی شخصی با عدم صداقت علمی در بین دانشجویان حسابداری رابطه معناداری وجود دارد. مقدار همبستگی بین دو متغیر برابر با 74/0 به‌دست‌آمده است. نتیجه‌گیری: با توجه‌ به مضرات حاصل از سطح بالای عدم صداقت علمی در بین دانشجویان حسابداری توصیه می‌شود اقداماتی در جهت افزایش سطح مؤلفه‌های اخلاقی در دانشگاه‌‌ها صورت گیرد .  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship of the Moral Components of Selfism and Empathy with Academic Dishonesty
چکیده انگلیسی مقاله Background: It is of great significance to understand the moral values of accounting students because in the future, they will be employed in the accounting and managing professions, which are needed in an advanced society. The study aims to investigate the relationship of the moral components of selfism and empathy with the academic dishonesty of the accounting students. Method: The study employs a descriptive, correlational research method. The study population consists of the accounting students of Fars province (The Islamic Azad University of Shiraz and Marvdasht, Payame Noor University of Kazeroun and Noorabad) out of which 311 students were sampled using random sampling. The research tools include the Likert 5 point scale questionnaires of Phares and Erskine (1984), Goldberg (1999) and Bloodgood (2010) and the data were analyzed using the partial correlation coefficient. Results: The results indicate that there is a negative and significant relationship between empathy and academic dishonesty of the accounting students. The value of partial correlation between the two variables is equal to -0.14. Moreover, there is a significant relationship between selfism and academic dishonesty of the accounting students. The value of correlation between the two variables is equal to 0.74. Conclusion: Given the disadvantages of the presence of high levels of academic dishonesty among the accounting students, it is recommended that measures be taken to increase the level of moral components present among the university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Moral values, Selfism, Empathy, Academic dishonesty

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-145&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-886149.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات