این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۰۸-۱۱۸

عنوان فارسی تحلیل رابطۀ سرمایۀ فکری با اخلاق حرفه‌ای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش اساتید
چکیده فارسی مقاله زمینه: سرمایۀ فکری یک محرک کلیدی در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در اقتصاد دانش بنیان است. توجه به سرمایه‌های فکری دانشگاه برای ایجاد آموزش اثربخش و تسهیم دانش و کسب مزیت رقابتی ضرورتی غیرقابل اغماض است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه فکری بر اخلاق حرفه ای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش اساتید انجام شده است. روش: پژوهش حاضر توصیفی و مبتنی بر مدل‌یابی علی (مدل‌یابی معادلات ساختاری) می‌باشد. حجم جامعۀ آماری 171 نفر از اساتید دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی ایلام بود. که 125 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سرمایه فکری، اخلاق حرفه‌ای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه‌گیری شده در الگوی مفهومی، از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر مستقیم سرمایه فکری بر اخلاق حرفه‌ای با مقدار ضریب 42/0 معنی دار دیده می‌شود. همچنین ضریب مسیر مستقیم سرمایه فکری بر تسهیم دانش و آموزش اثربخش به ترتیب با مقدار ضریب 54/0 و 45/0 معنی دار دیده می‌شود. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که توجه به اصول اخلاق حرفه‌ای و مدیریت و توسعۀ سرمایه فکری در دانشگاه‌ها که از آنها انتظار می‌رود به‌عنوان کانون خلق دانش عمل کنند؛ می‌تواند در ترویج فرهنگ به اشتراک‌گذاری دانش و همچنین آموزش اثربخش در بین اعضا هیات علمی، از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایۀ فکری، اخلاق حرفه‌ای، تسهیم دانش، آموزش اثربخش

عنوان انگلیسی The Role of Intellectual Capital on Professional Ethics, Knowledge Sharing and Effective Training of Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله Background: Intellectual capital is a key factor in creating and maintaining competitive advantage in a knowledge-based economy. Considering intellectual capital in the academic context is necessary to create effective training and Knowledge Sharing and gain competitive advantage. Therefore, present study aimed to investigate the role of intellectual capital on professional ethics, knowledge sharing and effective training of Faculty Members. Method: This study was descriptive and based structural equation modeling. The population size was 171 Faculty Members of Ilam University of Medical Sciences. The method stratified random sampling, 125 people were selected as sample. Standardized were used to collect data intellectual capital, professional ethics, knowledge sharing and teaching effectiveness. Structural Equation Modeling was applied to evaluate relations between latent and measured variables in a conceptual model. Results: The results showed that direct path coefficient of intellectual capital on professional ethics can be significant with a coefficient of 0/42. The direct path coefficient of intellectual capital on knowledge sharing and effective training respectively 0/45 and 0/54 coefficient is significant. Conclusion: According to the results, we can conclude that Considering the principles of professional ethics and managing and developing intellectual capital at universities, which are expected to be at the center of knowledge creation, can be of great importance in promoting the culture of knowledge sharing and also effective training among faculty members.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-150&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-886154.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات