این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۲۹-۱۳۹
عنوان فارسی
تحلیل رابطه رهبری اخلاقی و استرس شغلی: نقش میانجی رضایت شغلی و مشتریمداری
چکیده فارسی مقاله
زمینه: رهبری اخلاقمدار و ارزشهای اخلاقی میتوانند بهعنوان پیشایندهای بازدارنده برای استرس شغلی کارکنان عمل کنند. ارزشهای اخلاقی به شدت به نظام مدیریت عالی در سازمانها بستگی دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی رضایت ذاتی از شغل و مشتریمداری در رابطه بین رهبری اخلاقی و استرس شغلی بود. روش: این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 448 نفر کارکنان فروش واحدهای صنعتی فعال در زمینه صنایع غذایی در شهرکهای صنعتی استان کرمان میباشد که با شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای، 230 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای عملیاتی کردن متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد که روایی آنها با استناد به دیدگاه صاحبنظران و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی و معنویت در کار رابطه منفی و معنیداری دارند. همچنین یافتهها حاکی از آن است که رضایت ذاتی از شغل و مشتریمداری میتواند نقش میانجی را در ارتباط بین رهبری اخلاقی و کاهش استرس شغلی ایفا نمایند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، چنانچه مدیرانِ واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در صدد افزایش رضایت ذاتی، کاهش استرس شغلی و افزایش مشتریمداری کارکنان بالأخص کارکنان واحد فروش خود هستند، شایسته است تعهد بیشتری به ایجاد جو اخلاقی در سازمانِ خود داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبری اخلاقی، استرس شغلی، رضایت شغلی، مشتریمداری
عنوان انگلیسی
Relationship between Ethical Leadership and Job Stress: Intermediary Role of Job Satisfaction and Customer Orientation
چکیده انگلیسی مقاله
Background: An ethically oriented leadership and the ethical values can act as the factors preventing the job stress experienced by the staffs. The objective of the present study is to examine the intermediary role of intrinsic job satisfaction and customer orientation in the relationship between ethical leadership and job stress. Method: This research is a practical descriptive correlational work. The statistical population of this study includes 448 sales staff of industrial units operating in food industries in industrial parks in Kerman Province, among which were selected based on a relative stratified random sampling. The standard questionnaires were used to operationalize the variables of the study. Structural equation modeling and confirmatory factor analysis were used to test the research hypotheses. Results: The findings showed that ethical leadership and morality are inversely correlated with job stress experienced by sales staff of selected industrial units. The findings also suggest that intrinsic job satisfaction and customer orientation can play an intermediary role in the relationship between ethical leadership and reduction in job stress. Conclusion: Regarding the findings of this research, by enhancing intrinsic satisfaction, reducing job stress, and rising staffs` sense of customer orientation, especially among the sales unit staff, the managers of SMEs can make the staffs more committed to creating an ethical climate in their organization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-152&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-886156.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات