این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۵۹-۱۶۶
عنوان فارسی
رابطۀ متغیرهای سازمانی با اخلاق حرفهای: نقش میانجی اعتماد سازمانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: پژوهشها نشان میدهد سازمانهایی که تأکید بیشتری بر اخلاق حرفهای دارند نسبت به دیگر سازمانها، سالمتر و موفقترند و عملکرد بهتری دارند. با درک این مسئله، پژوهش حاضر با هدف رابطه متغیرهای سازمانی با اخلاق حرفهای با تأکید بر نقش میانجی اعتماد سازمانی انجام شده است. روش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کابردی و از لحاظ گردآوی دادهها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان البرز به تعداد 765 بوده که تعداد 256 نفر بهعنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق فرمول نمونهگیری کوکران، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پنج پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها: رابطه عدالت سازمانی، رهبری مشارکتی، اعتماد سازمانی و رهبری تحول آفرین با اخلاق حرفهای مثبت و معنادار بود. اعتماد سازمانی در رابطه بین رهبری تحول آفرین و مدیریت مشارکتی با اخلاق حرفهای نقش میانجیدارد اما در رابطه بین عدالت سازمانی با اخلاق حرفهای نقش میانجی ندارد. نتیجهگیری: در نتیجه برای افزایش اخلاق حرفهای در آموزش و پرورش کرج، میبایست به رهبری تحول آفرین، عدالت سازمانی، مدیریت مشارکتی و اعتماد سازمانی توجه کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای، اعتماد سازمانی، متغیرهای سازمانی
عنوان انگلیسی
The Relationship between Organizational Variables with Professional Ethics: The Mediating Role of Organizational Trust
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Researchs shows that organizations that have more emphasis on the professional ethics compared to other organizations, healthier and more successful and have better performance. in the field, aim of this study has study of relationship between organizational variables with professional ethics with emphasis on the role of organizational trust has been done. Method: The research method was descriptive-correlative and the statistical population consisted of all education employee in Alborz Province, (765 persons), that 256 persons were selected randomly. To collect data, standard questionnaire five was used. Structural Equation Modeling was used to analyze of data. Results: Organizational justice, participatory leadership, organizational trust and transformational leadership with professional ethics has direct and positive relationship. The results showed that organizational trust in the relationship between transformational leadership and participation management with professional ethics has a mediating role. But has no mediating role the relationship between organizational justice and professional ethics. Conclusion: As a result, to increase professional ethics education in Karaj, you should transformational leadership, organizational justice, participative management and organizational trust noted.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-155&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-886159.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات