این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۶۷-۱۷۵

عنوان فارسی ارتباط هوش اخلاقی و هوش هیجانی با رفتار اخلاقی
چکیده فارسی مقاله زمینه: سازمان‌های آموزشی برای اثربخش بودن رسالت خود، نیازمند بهبود رفتار اخلاقی کارکنان می‌باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش اخلاقی و هوش هیجانی با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه می‌باشد، روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه به تعداد 140 نفر می‌باشد که به دلیل محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه به‌صورت تمام شمار به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی، پرسشنامه هوش هیجانی و پرسشنامه رفتار اخلاقی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده گردید. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان دادند که بین مؤلفه‌های هوش اخلاقی(416/0) و هوش هیجانی(401/0) با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ارتباط معنی‌دار و مستقیمی وجود دارد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز نشان داندد که هوش اخلاقی و هوش هیجانی توانسته‌اند حدود 321/0 درصد از واریانس رفتار اخلاقی را پیش‌بینی کنند. نتیجه‌گیری: بنابراین ضروری است که مدیران و کارکنان سازمان‌ها در تصمیمات و اقدامات خود به غیر از چارچوب‌های قانونی باید تحت تاثیر اصول اخلاقی نیز باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش اخلاقی، هوش هیجانی، رفتار اخلاقی

عنوان انگلیسی Relationship between Moral Intelligence and Emotional Intelligence with Ethical Behavior
چکیده انگلیسی مقاله Background: Educational organizations need to improve the ethical behavior of employees for the effectiveness of their mission. The purpose of the present study is to investigate the relationship between ethical intelligence and emotional intelligence with ethical behavior of the staffsin the institute for intellectual development of children and young adults in Kermanshah province. Method: The research method is descriptive-correlational and is objective in terms of purpose. The statistical population includes all the140 staffs ofthe institute. Because of the limited statistical population, the whole population was selected as the statistical sample. The Lennick and Kiel's Moral Intelligence Standard Questionnaires (2005), Wizinger's Emotional Intelligence Questionnaire  (1998), and Lussier's Ethical Behavior Questionnaire (2000) were used to collect data. Descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and regression) were used to analyze the data. Results: Results showed that there is a significant and direct relationship between the moral intelligence component (0.441) and emotional intelligence (0.401) with the ethical behavior of the staff of the institute. The results of regression analysis showed that moral intelligence and emotional intelligence could predict about 0.331% of the variance of moral behavior.It can be concluded, in addition to the legal framework, Conclusion: Managers and employees of organizations should respect ethical principlesin their decisions and actions.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-156&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-886160.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات