این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۲۳

عنوان فارسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی: نقش میانجی درآمیزی با کار مدرسه
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، شناخت رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی با میانجی‌گری درآمیزی با کار مدرسه بود. از طریق نمونه­ برداری خوشه ­ای تصادفی 358 دانش ­آموز دوره متوسطه دوم مدارس دولتی اسلامشهر (171 پسر، 187 دختر) انتخاب شدند. شرکت ­کنندگان مقیاس حمایت اجتماعی ادراک ­شده، واکس و همکاران،  مقیاس ارزش مدرسه، تومینن-سوینی، سالمیلا-آرو و نیمیویرتا،  مقیاس درآمیزی با کار مدرسه، سالمیلا-آرو و آپادیایا،  و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی، دهقانی ­زاده و حسین­چاری، را تکمیل کردند. تحلیل داده ­ها با روش مدل­سازی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم ­افزار AMOS انجام گرفت. بررسی مدل‌های روان‌سنجی نشان داد که ابزارها از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که اول؛ حمایت اجتماعی ادراک شده قادر به پیش­ بینی مستقیم سرزندگی تحصیلی بود. دوم؛ حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش مدرسه پیش ­بینی ­کننده مستقیم درآمیزی با کار مدرسه می­ باشند. و سوم؛ درآمیزی با کار مدرسه توانست بین حمایت اجتماعی و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی نقش میانجی ایفا کند. یافته ­ها بر نقش متغیرهای بافتی و روان­شناختی در ترغیب فراگیران به مشارکت در امور مدرسه جهت غلبه بر ناملایمات تحصیلی و نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید دارد. نتایج با توجّه به پژوهش ­های پیشین به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی مرادی |
دانشگاه شهید چمران اهواز

سیروس عالیپور |
دانشگاه شهید چمران اهواز

حمید طریفی حسینی |
دانشگاه شهید چمران اهواز

مینا عباسیان |
دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4914_7827668b657cb670b36c05f10ffdc805.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-892290.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات