این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۵۵-۹۲
عنوان فارسی
معنا و مبنای دیالوگ در جنبش فلسفه برای کودکان: کوششی در تدوین نظریه یادگیری و آموزش دیالوجیک
چکیده فارسی مقاله
جنبش فلسفه برای کودکان از آغاز، مبانی دیالوجیک خود را بر پایه روش سقراطی و برخی از مفهومهای نظریه رشد ویگوتسکی همچون درونیسازی و منطقه تقریبی رشد استوار ساخته است. اما روش گفتوگوهای سقراطی و دیدگاه ویگوتسکی در نگاههای جدیدتر فلسفی و روانشناسی، پرسشی کشیده شده و این انتقادها به جنبش فلسفه برای کودکان نیز راه یافته است. از همین رو برخی از اندیشمندان قلمرو فلسفه برای کودکان مبنای دیالوجیک باختینی را همچون واپسین جایگزین گفتوگوهای سقراطی پیشنهاد کردهاند. در این مقاله پس از نقد رویکردهای سقراط، ویگوتسکی و باختین به دیالوگ و برای چیرگی بر کاستیهای این رویکردها، میکوشیم با خوانشی دوباره از نظریه تمرکززدایی پیشنهادی تازه برای مبنای دیالوجیک حلقه کندوکاو ارائه دهیم؛ مبنایی که میتواند به نقطه آغازی برای تدوین نظریه یادگیری و آموزش دیالوجیک بدل شود. در پرتو این نظریه، دیالوگ دارای دو ویژگی است: نخست آنکه مونولوگ و دیالوگ بر روی پیوستاری قرار دارند که در هر نقطه آن رویدادی آمیخته از «مونولوگ-دیالوگ» در گذر است. دوم اینکه دیالکتیک و دیالوگ نیز پیوستاریاند و همچون مونولوگ و دیالوگ در هر نقطهای به نسبت آمیختهاند. در این پیوند آنچه در حلقه کندوکاو یادگیری رخ میدهد، نوسان میان دیدگاههای گوناگون است که در واقع همان مسیر نوسان میان تمرکزگرایی و تمرکززدایی را میپیماید. همچنین در پرتو این نظریه برای چیرگی بر کاستیهای دو مفهوم درونیسازی و منطقه تقریبی رشد ویگوتسکی به مثابه مبانی دیالوجیک برنامه فلسفه برای کودکان، دو جایگزین«از آن خود کردن» و «منطقه تقریبی دیالوگ» را پیشنهاد میدهیم. مهمترین اِشکال مفهوم درونیسازی ویگوتسکی لغو سویه تمرکززدایی در فرایند نوسان ذهن میان تمرکزگرایی و تمرکززدایی است، و انتقاد به مفهوم منطقه تقریبی رشد از این رو است که به چیرگی صدای اول یعنی صدای مابان، آموزگار و مربی بر صدای دوم، یعنی صدای کودک، دانشآموز و کارآموز میانجامد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی خسرونژاد |
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سودابه شکراله زاده |
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4916_ae339bb01b140d9f7b1bbfc5742f03b5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-892292.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات