این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۹۳-۱۱۰
عنوان فارسی
نقش علّی الگوهای ارتباطی خانواده در خودکارآمدی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش علی الگوهای ارتباطی خانواده در خودکارآمدی تحصیلی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان پسر سال اول مقطع متوسطه دوم انجام گرفت. برای این منظور، تعداد 291 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی گرین و همکاران و پرسشنامه تابآوری تحصیلی مارتین، استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و برای بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی از از روش بارون و کنی استفاده گردید. بررسی فرضیههای مستقیم حاکی از این بود که: (1) جهتگیری گفت و شنود به طور مثبت تابآوری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی میکند؛ (2) جهتگیری همنوایی به طور منفی خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی میکند؛ (3) خودکارآمدی تحصیلی، پیشبینیکننده مثبت تابآوری تحصیلی است. بررسی فرضیههای غیر مستقیم حاکی از این بود که جهتگیری گفت و شنود، به صورت مستقیم و غیر مستقیم منجر به افزایش تابآوری تحصیلی میشود. اما، جهتگیری همنوایی، فقط به صورت غیر مستقیم، تابآوری تحصیلی را تحت تأثیر قرار داده و موجب کاهش آن میگردد. نتایج به دست آمده از تحلیل دادههای پژوهش، بر نقش جهتگیریهای خانواده در رشد و بهبود ویژگیهای مورد مطالعه تأکید داشت که در پرتو این نتایج، پیشنهاداتی برای دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت، مشاورین خانواده، دانشآموزان و نیز اولیا آنها ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حبیب الله نادری |
دانشگاه مازندران
فرهاد خرمایی |
دانشگاه شیراز
عباس اکبری |
دانشگاه مازندران
مصطفی صبری |
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4917_c356931b70ed33f480d08ee1b2f00dcc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-892293.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات