این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۱۱-۱۲۹
عنوان فارسی
بی صداقتی تحصیلی و باورهای شناختشناسی: وارسی نقش تعدیلگری جنسیت
چکیده فارسی مقاله
در حوزه روانشناسی اخلاق بررسی نقش متغیّرهای تسهیلکننده کنش اخلاقی دارای اهمیت است. بیصداقتی تحصیلی یکی از مسائل پر بسامد در محیطهای تحصیلی و آکادمیک است. در این راستا تعیین نقش متغیرهای شناختشناسی شخصی یا باورهای معرفتشناسی شخصی، دربرگیرنده تلاشی جدید است برای شناخت متغیرهای مؤثر در رفتار اخلاقی در یک بافت تحصیلی است. در مطالعه حاضر نقش باورهای معرفتشناسی برای پیشبینی بی صداقتی تحصیلی، به عنوان شاخصی از کنش اخلاقی، با در نظرگرفتن نقش جنسیت به عنوان متغیر تعدیلگر مورد آزمون قرار گرفت. مشارکتکنندگان 370 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز بودند (276 دختر و94 پسر) که مقیاس باورهای شناختشناسی شراو، بندیکسن و دانکل و مقیاس بیصداقتی تحصیلی خامسان و امیری را تکمیل نمودند. نتایج مدل باورهای شناخت شناسی برای پیشبینی ابعاد بیصداقتی تحصیلی بیانگر روابط معناداری میان باورهای شناختشناسی و ابعاد بیصداقتی تحصیلی بود. همچنین نقش تعدیلی جنسیت در مدل مورد تایید قرار گرفت. در مجموع یافتههای پژوهش حاضر نقش باورهای شناخت شناسی در بیصداقتی تحصیلی را با در نظر گرفتن نقش تعدیلی متغیر جنسیت تایید نمود و از این نظر نقش طرحوارهی جنسیتی در بیصداقتی تحصیلی مورد تاکید قرار گرفت. محدودیتها و دلالتهای پژوهش مورد بحث قرار گرفت و کاربردهای پژوهش برای خانواده، معلمان، اساتید و فعالیتهای مشاورهای توضیح داده شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کنش اخلاقی- بافت تحصیلی- شناختشناسی شخصی- طرحوارهی جنسیتی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جلیل اعتماد |
دانشگاه شیراز-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
بهرام جوکار |
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4918_50ad379b9adc356009c35255062eb5d8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-892294.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات