این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۳۰-۱۶۵
عنوان فارسی
آسیب شناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشتههای علوم انسانی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشتههای علوم انسانی است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده با رویکردی کیفی به روش موردی تبیینی انجام شد. در این پژوهش به مصاحبه نیمهساختمند با 14 نفر از اعضای هیئت علمی و مدیران آموزشی و 18 نفر از دانشجویان رشتههای علوم انسانی پرداخته شد. جهت تحلیل نتایج مصاحبه به تحلیل محتوا با استفاده از شیوه مقولهبندی پرداخته و چون روند انجام مصاحبه بر اساس چارچوب مفهومی به دست آمده از بررسی پیشینه بود، لذا از روش قیاسی (کل به جزء) در تحلیل محتوا و مقولهبندی دادههای کیفی استفاده شد. مقولات به دست آمده مطابق با چارچوب بررسی فرهنگ یادگیری سطوح سهگانه فردی، نهادی و تعاملی طبقهبندی گردید. براین اساس، سطح فردی شامل، انگیزه یادگیری، نقش یادگیرنده، انتظارات دانشجویان از یادگیری، وظایف یادگیرنده میشود. سطح نهادی با ابعاد تقدیر و تشویق نوآوری آموزشی، قوانین رسمی و غیر رسمی، بهبود کیفیت زمینه یادگیری، توسعه هیئت علمی، توانمندسازی ظرفیت آموزش ارائه گردید و سطح تعاملی نیز دارای ابعاد فضای یادگیری، ساختار محتوا، اهداف، رسانه، ارزشیابی، روابط اساتید با دانشجویان، استاد، چارچوب زمان است. بهبود فرهنگ یادگیری دانشجویان نمایانگر اعتبار و ارزشمندی فعالیتها و اقدامات آموزشی گروههای تحصیلی علوم انسانی بوده و میتواند در کیفیت عملکرد آنها اثرگذار باشد، لذا یافتههای پژوهش در توسعه فرهنگ یادگیری دانشجویان رشتههای علوم انسانی موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان، رشتههای علوم انسانی، فرهنگ، یادگیری،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا معارفوند |
دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی
غلامرضا شمس مورکانی |
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
زهرا صباغیان |
استاد دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4919_026cbdbda9ed95fa0e7284e5bca61dc8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-892295.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات