این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۳۰-۱۶۵

عنوان فارسی آسیب شناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته‌های علوم انسانی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر آسیب‌شناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته­های علوم انسانی است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه­ گردآوری داده با رویکردی کیفی به روش موردی تبیینی انجام ­شد. در این پژوهش به مصاحبه نیمه­ساختمند با 14 نفر از اعضای هیئت علمی و مدیران آموزشی و 18 نفر از دانشجویان رشته­های علوم انسانی پرداخته شد. جهت تحلیل نتایج مصاحبه به تحلیل محتوا با استفاده از شیوه مقوله­بندی پرداخته و چون روند انجام مصاحبه بر اساس چارچوب مفهومی به دست آمده از بررسی پیشینه بود، لذا از روش قیاسی (کل به جزء) در تحلیل محتوا و مقوله­بندی داده­های کیفی استفاده شد. مقولات به دست آمده مطابق با چارچوب بررسی فرهنگ یادگیری سطوح سه‌گانه فردی، نهادی و تعاملی طبقه‌بندی گردید. براین اساس، سطح فردی شامل، انگیزه یادگیری، نقش یادگیرنده، انتظارات دانشجویان از یادگیری، وظایف یادگیرنده می‌شود. سطح نهادی با ابعاد تقدیر و تشویق نوآوری آموزشی، قوانین رسمی و غیر رسمی، بهبود کیفیت زمینه یادگیری، توسعه هیئت علمی، توانمندسازی ظرفیت آموزش ارائه گردید و سطح تعاملی نیز دارای ابعاد فضای یادگیری، ساختار محتوا، اهداف، رسانه، ارزشیابی، روابط اساتید با دانشجویان، استاد، چارچوب زمان است. بهبود فرهنگ یادگیری دانشجویان نمایانگر اعتبار و ارزشمندی فعالیت­ها و اقدامات آموزشی گروه­های تحصیلی علوم انسانی بوده و می­تواند در کیفیت عملکرد آنها اثرگذار باشد، لذا یافته­های پژوهش در توسعه فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته­های علوم انسانی موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان، رشته‌های علوم انسانی، فرهنگ، یادگیری،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا معارفوند |
دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی

غلامرضا شمس مورکانی |
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

زهرا صباغیان |
استاد دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4919_026cbdbda9ed95fa0e7284e5bca61dc8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-892295.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات