این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۰۵-۲۲۸
عنوان فارسی
تاثیر آموزش خلاقیت بر عوامل شناختی مرتبط با خلاقیت: گزارشی از طرح مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی در فارس
چکیده فارسی مقاله
خلاقیت و نوآوری لازمه استمرار زندگی انسان در مواجهه با چالشها است. خلاقیت که به عنوان استفاده از توانایی ذهنی برای ایجاد ایدههای جدید تعریف میشود، قابل آموزش و ترویج است. پژوهش حاضر در پی آن بود تا تاثیر آموزش خلاقیت بر عوامل شناختی مرتبط با آن که شامل توانایی مشاهده، توانایی تفکر، توانایی تحلیل داده، انسجام فکری، استفاده از دانش قبلی و توانایی استفاده از اطلاعات درون متنی عوامل ششگانه است را در دانشآموزان پایه نهم، دهم و یازدهم مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش تعداد 73 دانشآموز (33 دختر و 40 پسر) در یک دوره مدرسه فصلی خلاقیت و ایدهپردازی شرکت کردند. طرح این پژوهش به صورت یک گروه پیش آزمون-پس آزمون بود. برای ارزیابی پیشرفت دانشآموزان از دو فعالیت پروژه محور استفاده شد. در طراحی این دو پروژه از تمامی عوامل ششگانه استفاده شد و دانشآموزان به این فعالیتها قبل و بعد از شرکت در کارگاههای خلاقیت به صورت انفرادی و گروهی پاسخ دادند. پاسخهای دانشآموزان توسط دو ارزیاب و به وسیله یک مقیاس ششگانه بررسی شد. به منظور اطمینان از پایایی نمرهگذاران، پایایی بین دو نمرهگذار که بیانگر دقت پایایی نمرهگذاری بود، محاسبه شد. یافتههای به دست آمده در بخش انفرادی نشان داد که آموزشهای ارائه شده در بحث خلاقیت تاثیر معناداری بر عوامل ششگانه در دانش آموزان داشته است. همچنین این تاثیر معنادار در فعالیتهای گروهی نیز دیده شد. بعلاوه، یافتههای این پژوهش نشاندهنده وجود تفاوت معنادار در عملکرد انفرادی دانش آموزان دختر و پسر در انجام فعالیتهای پروژهمحور بود. با این وجود، هیچ تفاوت معناداری بین دانشآموزان گروه دختر و گروه پسر وقتی فعالیتهای پروژه-محور را به صورت گروهی به انجام میرساندند دیده نشد. از نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان به موثر بودن آموزش خلاقیت در بهبود توانایی خلاقیت دانشآموزان رسید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین میهمی |
دانشجوی دکتری زبانشناسی کاربردی دانشگاه شیراز، پژوهشگر بنیاد نخبگان فارس
پوریا داسمه |
پژوهشگر تکامل، بخش شیمی و شیمی زیستشناختی دانشگاه هاروارد، کمبریج، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا
محمد رامین باستان |
کارشناس هماهنگی و نظارت، پژوهش و برنامه ریزی، بنیاد نخبگان استان فارس
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4922_b914ab978d2251f5a3cd5b5677237894.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-892298.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات