این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۲۹-۲۴۳
عنوان فارسی
رابطه سبکهای یادگیری و روحیه پژوهشگری دانشآموزان دوره دوم متوسطه
چکیده فارسی مقاله
از جمله مولفههای مهم فرایند آموزش، سبک یادگیری فراگیران است که باید توسط معلمان شناسایی شود. تشخیص این مولفه و تلاش در جهت اصلاح یا متناسب نمودن آموزش با آنها مزایای متعددی برای دانشآموزان و کل فرایند تدریس به همراه دارد. از جمله پیامدهای مهم سبکهای یادگیری که توجه به آن ضرورت دارد، میزان اثرگذاری آن در پرورش روحیه جستوجوگری و توانمندی پژوهشی است. از این رو، در پژوهش حاضر، رابطه بین سبکهای یادگیری و روحیه پژوهشگری دانش آموزان دوره دوم متوسطه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه نواحی چهارگانه شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، تعداد 345 نفر به عنوان شرکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب و پرسشنامه روحیه پژوهشگری محمدشریفی. نتایج حاصل از ضرایب همبستگی نشان داد که از میان سبکهای یادگیری، دو سبک یادگیری همگرا و واگرا با روحیه پژوهشگری ارتباط معنیدار داشتند و نتایج رگرسیون چندگانه نیز موید آن بود که این دو سبک از میان سبکهای یادگیری پیشبینیکننده روحیه پژوهشگری بودند. یافتههای پژوهش حاضر در مجموع موید نقش سبکهای یادگیری در پرورش روحیه پژوهشگری و تائیدکننده این فرضیه بود که در یادگیری هر دو سبک واگرا و همگرا باید مدنظر قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم شفیعی سروستانی |
استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز
جعفر جهانی |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز
سید روح الله موسوی پور |
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4923_eba65115a530180c7ed1adadd77ac0f6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-892299.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات