این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
پژوهش های جامعه شناسی معاصر
، جلد ۷، شماره ۱۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی ارتباط بین ابعاد دینداری و سرمایه روانشناختی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تبریز)
چکیده فارسی مقاله
سرمایه روانشناختی به عنوان نیرویی در جهت ترقی فرد، بهبود عملکرد فردی، افزایش قدرت نفوذ، بهبود عملکرد سازمان، نهاد و سکونتگاههای انسانی، افزایش درآمد و ایجاد مزیت رقابتی شناخته و منجر به افزایش سرعت چرخ دندههای اقتصادی جوامع می شود. از اینرو مقاله حاضر در نظر دارد، سرمایه روانشناختی دانشجویان و نقش دینداری آنان را در توسعه این مفهوم مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر، به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه با حجم نمونه 405 نفر در بین دانشجویان دانشگاه تبریز در تمامی مقاطع تحصیلی در سال 94-93 انجام گرفته و از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافتهها نشان داد که بین دینداری و سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. علاوه براین، نتایج بیانگر وجود ارتباط مثبت و معنیدار بین ایعاد سرمایه روانشناختی (عزت نفس، خودکارآمدی و کانون کنترل) و ابعاد متغیر دینداری (مناسکی، تجربی و پیامدی) بود. نتایج تحقیق همچنین میانگین نمره دانشجویان را برای سرمایه روانشناختی، متوسط رو به بالا ارزیابی نمود. در این تحقیق بعد خودکارآمدی بیشترین میانگین را در ابعاد سرمایه روانشناختی به خود اختصاص داده است. همچنین براساس نتایج تحقیق، سرمایه روانشناختی بیش از همه از بعد مناسکی متغیر دینداری متاثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه روانشناختی،دینداری،عزت نفس،بعد مناسکی دینداری،
عنوان انگلیسی
Investigating the Relationship between Dimensions of Religiousness and Psychological Capital (Case Study: Students of Tabriz University)
چکیده انگلیسی مقاله
Psychological capital as a force for progress, improve individual performance, increased leverage, improving the performance of organizations, institutions and human settlements, increase revenue and competitive advantage, leading to accelerating economic gears communities. The present paper intends to study the Psychological capital of the students and the role of religion in the development of the concept of society members’ religiosity. The method of the present study is survey method and is conducted by using a questionnaire with 405 students as sample among students of Tabriz University in 1393-1394. To fulfill the process, stratified random sampling method is used. For data analysis, Pearson correlation and multiple regression was used. Findings of this paper suggest that there is a positive and significant relationship between religiosity and psychological capital That is, the increasing religiosity leads to an increase in Psychological capital. In addition, the results indicate a significant positive relationship between psychological capital aspects (self-esteem, self-efficacy and locus of control) and dimensions of religion (ritual, experimental, and outcomes The results also show the intermediate to high mean score for the psychological capital of students The authors of the present survey conclude the highest average is allocated to a self-efficacy among the psychological capital dimensions. Also based on research results, psychological capital is mainly affected by the ritual aspect of religiosity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجتبی میرزائی |
دانشگاه فردوسی مشهد
حسین میرزائی |
دانشگاه فردوسی مشهد
محسن میرزائی |
دانشگاه گناباد
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات