این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های جامعه شناسی معاصر، جلد ۷، شماره ۱۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تجربه جوانی و تولید فضای اجتماعی: مردم‌نگاری انتقادی پرسه‌زنی جوانان در فضاهای شهری (مورد مطالعه: خیابان پاسداران شهر سنندج)
چکیده فارسی مقاله طبق نظریۀ لوفور، سیطرۀ سرمایه‌داری بر زندگی روزمره و میل آن به سامان‌دهی حیات عمومی/خصوصی، اوقات فراغت، کنش‌های مصرفی و برهم‌کنش‌های نمادینِ آدمیان همواره از رهگذر سازماندهی فضا تحقق یافته است. در شهر سنندج خیابان پاسداران یگانه خیابانی است که واجد این خصلت‌ها و دارای حال‌وهوایی متفاوت با مابقی فضاهای این شهر است. پژوهش حاضر کوشیده است تا این تفاوت فضایی را با تکیه بر دستگاه مفهومی لوفور و بکارگیری روش مردم‌نگاری انتقادی تحلیل کند. برای واکاوی این تفاوت فضایی و پیوند آن با تجارب روزمرۀ پرسه‌زنانِ این خیابان از چند مجرا وارد میدان مطالعه شده‌ایم: مصاحبۀ عمیق با پرسه‌زنان (جوانان 18-26 سال)، مشاهدۀ مستقیممشاهدۀ مشارکتی و تحلیل نشانه‌شناختی بنرها و تابلوهای تبلیغاتی. تحلیل تماتیک داده‌ نشان‌گر آن است که پراکتیس‌ها، قواعد و بازنمودهای فضایی حاکم بر این خیابان از پرسه‌زنانِ جوان «سوژه‌هایی مدگرا» می‌سازند، یعنی فضای شهری درمقام ایدئولوژی عمل فراخواندن جوانان به پذیرش گفتار مصرف‌گرایی را با موفقیت انجام می‌دهد. این فضا با «اِعمال تدابیر خُرد انضباطی» بر جوانان آنها را غرق در نوعی زندگی روزمرۀ خیابانی می‌کند که تماماً متناسب با قواعد خود فضا شکل گرفته است. جوانان در متن این نوع روزمرگی به عمل «نمایش جوانی» دست می‌زنند، اما این عمل حاکی از هیچ‌گونه مقاومت رادیکالی در برابر قواعد فضا نیست. به‌علاوه، این نمایش جوانی و احساس شور و هیجان در تجارب روزمره پیوندی ناگسستنی با سن‌وسال جوانان دارد . آن‌چه بر این فضا سیطره دارد و تجارب زیستۀ پرسه‌زنان را ساخت می-بخشد «ایماژهای سرمایه‌داری‌» است که در اَشکال گوناگون قابل مشاهده و قابل درک هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضا پرسه‌زن،سوژل مدگرا،نمایش جوانی،

عنوان انگلیسی Critical Ethnography of Everyday Life in Urban Spaces (A Study on Pasdaran Street in Sanandaj).
چکیده انگلیسی مقاله According to Lefebvre’s theory of space, the dominance of capitalism on everyday life and its tendency to organize private/public life, leisure time, consumptive activities and symbolic interactions has always been actualized through managing spaces. The most obvious organized spaces in late modernity are urban spaces which can regulate and control the processes of sense-making, identification, getting pleasure and all the usual interactions of people. In Sanandaj, Pasdaran is the only street that owes these attributes and has a different atmosphere. This research attempts to analyze this special difference through relying on Lefebvre theory and using critical ethnography. For doing this and to describe the everyday experiences of flaneurs, we have used various techniques: deep interviews with flaneurs (18-26 age), direct observation, participatory observation and semiotic analysis of some images. The thematic analysis of data, gathered through interviews and participatory observation along with semiotic analysis of some images, show that practices, regulations and special representations in this street make individuals “subjects of emulation”, means that urban space as ideology has been successful in interpllating the youth to accept consumption discourse. This space, through “imposing micro disciplines”, makes the youth to accept a kind of everydayness that is structured according to the special regulations thoroughly. The youth “represent youth” in the context of this everyday life, but this is not a kind of resistance to the special practices and regulations. This space is dominated by capitalistic images and is not at all an open space.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جمال محمدی |
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات