این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۱۳۸۵-۱۴۰۴
عنوان فارسی
آیا سازماندهی دانش حرکتی پارادایمی دارد؟
چکیده فارسی مقاله
هدف: سازماندهی دانش نگرشی نوین در سازماندهی منابع است که رویکرد معنایی به این حوزه بخشیده است. این مقاله با هدف بررسی تغییرات صورت گرفته در بینش و معرفت شناختی حوزه سازماندهی طی دورههای زمانی به نگارش در آمده است تا مشخص شود که آیا حرکت و پیشرفت سازماندهی دانش مبتنی بر پارادایم[1] های علمی است؟ این تغییرات با تاثیرپذیری از دیدگاه پارادایمی به سازماندهی اطلاعات و دانش مورد تحلیل قرار گرفته است. روششناسی: روش این پژوهش به صورت مروری تاریخی انجام شده است. بررسیهای انجام شده در متون مختلف با تکیه بر نظریه توماس کوهن صورت گرفته است. از مطالعه و بررسی پژوهش های صورت گرفته توسط متخصصان حوزه سازماندهی برای دستیابی به روند شکل گیری سازماندهی اطلاعات و دانش استفاده شده است. تقسیم بندی های تاریخی بر اساس دیدگاه اسمیراگلیا در حوزه سازماندهی دانش انجام گرفته است. یافتهها: پیشرفتهای فناوری اطلاعات در تأمین ابزارها و رویکردهای فلسفی به لحاظ تأمین هستی شناختی سازماندهی دانش بر رویکرد سازماندهی منابع اطلاعاتی تاثیرگذار بوده است. نتایج: سازماندهی دانش دارای حرکتی پارادایمی است. پارادایمهای مبتنی بر رویکردهای فلسفی از جمله عملگرایی و تجربهگرایی بر سازماندهی اطلاعات تاثیر بسزایی گذاشته است. این تغییرات رویکردهای فلسفی به همراه تغییرات فناوریهای مورد استفاده در سازماندهی اطلاعات، پارادایمهایی را در زمینه سازماندهی منابع به وجود آورده است. گرایش به سازماندهی دانش در قرن 21 از نتایج تغییر پارادایم در این زمینه است. [1] paradigm
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازماندهی دانش، پارادایم، سازماندهی اطلاعات، توماس کوهن
عنوان انگلیسی
Does the knowledge organization have a paradigmatic movement?
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: This paper aims to review the changes over time in the field of organization of resources to determine if the movement and progress of knowledge organization are based on/ or influenced by scientific and philosophical paradigms. These changes have been analyzed from the paradigmatic perspective to the organization of information and knowledge organization. Methodology: The method of this research is a historical overview. The review has been carried out in various texts based on Thomas Cohen's theory. Findings: Knowledge organization movement is based on developing philosophical approaches. Also the advancements in information technology have been affected in forming ontological vision of knowledge organization. Results: Knowledge organization has a paradigmatic movement. Paradigms based on philosophical approaches such as pragmatism and experientialism have greatly influenced the Knowledge organization. These changes in philosophical approaches, along with the changes in the technologies used in organizing knowledge, have created paradigms in the organization of resources. The tendency to organize knowledge in the twenty-first century is the result of changing the paradigm in this area.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ملیحه درخوش | Maliheh Dorkhosh
Ferdowsi university of Mashhad. Head of cataloging department. Central library and documentation center. University of Tehran
دانشگاه فردوسی مشهد،سرپرست بخش فهرستنویسی؛ کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-545-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-893065.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات