این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۱۶۸۵-۱۷۱۲
عنوان فارسی
بازمفهوم سازی سواد اطلاعاتی برای تیم های طراحی نرم افزار کتابخانه
چکیده فارسی مقاله
سواد اطلاعاتی و قابلیتهای آن در محیط کار، معیار مهم سنجش نیروی کار است. از طرفی، مدلها و تعاریف ارائه شده از سواد اطلاعاتی، قابل تعمیم به بافتهای مختلف نیستند. طراحی نرم افزار کتابخانه یکی از مشاغلی است که به طور مستقیم با مهارت های کامپیوتری و سواد اطلاعاتی ارتباط دارد. رکن اصلی در فرآیند طراحی نرمافزار کتابخانه، نیروی انسانی(طراح نرمافزار) است. بنابراین، این پژوهش با هدف «ارائه الگویی از مولفههای سواد اطلاعاتی برای تیمهای طراحی نرمافزار کتابخانه» انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، 15 نفر از متخصصان خبره تیم طراحی نرمافزار کتابخانه شامل: «پیاده ساز»، «تحلیلگر سیستم»، «پشتیبان» و «گرافیست» هستند که در این حوزه به عنوان افراد غنی از اطلاعات شناخته شدهاند. جامعه پژوهش به روش «نمونهگیری گلوله برفی» ونیز «نمونهگیری مبتنی بر معرفی مشارکتکننده» انتخاب شده است. پژوهش حاضر به شیوه کیفی انجام شده است و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته است. پس از پیادهسازی مصاحبهها، تحلیل محتوای کیفی اطلاعات انجام گرفت. بر این اساس، ابتدا توانمندیهای هرعنوان شغلی به تفکیک بیان شد، که مهارتهای مشترک بین اعضای تیم عبارتند از: قابلیت کار تیمی، انعطافپذیری اطلاعاتی، دانش فنی آی تی ودانش کتابداری. سپس مولفههای اصلی سواد اطلاعاتی به دست آمد که عبارتند از: نیاز اطلاعاتی، دسترسی به اطلاعات، بازیابی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و انتشار اطلاعات. همچنین مولفههای فرعی در هر بخش به تفکیک مشخص شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد اطلاعاتی، محیط کار، طراحان نرم افزار کتابخانه، پژوهش بافتی
عنوان انگلیسی
De-conceptualization of information literacy for library software designer’s team
چکیده انگلیسی مقاله
Information literacy and its competencies in workplace play a key role in evaluating workforce. However, information literacy models and its definitions cannot be generalized to different contexts. Library software design by nature is a profession whose tasks are directly tied to information literacy and information technology competencies. In addition, human resource (software designer) is a crucial element of library software designing process. The aim of the present study is to investigate factors affecting information literacy needed by library software developers. The research population contains 15 experts in library software design team including 'an operator', 'a system analyst', 'a supporter' and 'a graphic artist' that have a rich and extensive knowledge of the field. The sampling method is Snowball sampling and respondent-driven sampling. In terms of methodology, the present study fall into the category of qualitative research. To collect the data, semi-structured interviews have been used. After transcribing the interviews, their written versions were subject to qualitative content analysis. First, capabilities of each job were explained. Common capabilities of team members were then identified and categorized. These common capabilities include Team working capability, Informational flexibility, Information Technology (IT) knowledge, and Librarianship knowledge. The findings indicate the main components of information literacy to be: consideration on information need, information search and access, information retrieval, methods of information evaluation, information organization and information dissemination. Moreover, the sub-components were identified for each factor separately.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه رنجبری | Fatemeh Ranjbary
; University of Tehran; Iran
دانشگاه تهران
نادر نقشینه | Nader Naghshineh
University of Tehran
دانشگاه تهران
محمدرضا اسمعیلی گیوی | Mohammad Reza Smaeili Givi
University of Tehran
دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3421-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-893076.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات