این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۱-۱۶

عنوان فارسی نگاهی فرهنگی به عوامل شخصیتی و راهبردهای یادگیری زبان در میان زبان آموزان ایرانی
چکیده فارسی مقاله هرچند عوامل شخصیتی و راهبردهای یادگیری زبان، در سه دهه اخیر به‌طور گسترده، مورد بررسی علمی قرار گرفته‌اند، مطالعات کمی این مسائل را با رویکردی فرهنگی مورد واکاوی قرارداده‌اند. علاوه بر این، مطالعات اندکی به بررسی پیش‌بینی راهبردهای یادگیری زبان توسط عوامل شخصیتی در بین زبان‌آموزان ایرانی پرداخته‌اند. در پاسخ به این کاستی‌ها، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (گلدبرگ، 1993)، پرسشنامه استراتژی‌های یادگیری زبان (مختاری و ریچارد، 2002) و پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن (آکسفورد، 1990) در میان گروهی از زبان‌آموزان ایرانی اجرا شدند. نتایج حاکی از این بود که زبان‌آموزان ایرانی راهبرد یادگیری زبان را به‌طور متعادل مورد استفاده قرار می‌دهند. نتایج همچنین نشان داد که در بستر فرهنگی ایران، عوامل شخصیتی می‌تواند استفاده از برخی راهبردهای یادگیری زبان را پیشبینی کند. علاوه‌بر این، یافته‌ها حاکی از این بود که هنجارهای فرهنگی می‌توانند برخی از عوامل شخصیتی و راهبردهای یادگیری زبان را پیش‌بینی کنند. آگاهی یافتن از عوامل شخصیتی و راهبردهای یادگیری زبان زبان‌آموزان می‌تواند از یک سو به یادگیری موفقیت‌آمیز زبان توسط آنها کمک کرده و از سوی دیگر معلمان را در به‌کارگیری روش‌های تدریس مناسب یاری کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل شخصیتی، راهبردهای یادگیری زبان، فرهنگ

عنوان انگلیسی A Cultural Inquiry into Personality Factors and Language Learning Strategies in an Iranian EFL Context
چکیده انگلیسی مقاله Though personality factors and language learning strategies have been extensively examined over the last three decades, we have witnessed a dearth of studies zooming in on these issues from a cultural perspective within the Iranian context. Additionally, few studies have investigated whether personality factors can predict the choice of language learning strategies in an Iranian EFL context. In response to these shortcomings, a group of Iranian EFL learners were administered Big Five Factors Inventory (Goldberg 1993), Strategy Inventory for Language Learning (Oxford 1990) and Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (Mokhtari & Reichard 2002). It was found that the Iranian EFL learners could highly or moderately used the language learning strategies. It was also found that personality factors could predict the use of some language learning strategies in the cultural context of Iran. It was concluded that cultural norms could modulate some aspects of personality and language learning strategies and consequently some aspects of personality could predict the choice of particular language learning strategies. An awareness of learners' personality factors and the way they shape the language learning strategies can contribute to successful language learning and optimally help teachers devise appropriate teaching techniques.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personality Factors, Language Learning Strategies, Culture

نویسندگان مقاله علی‌بخشی دانشگاه علامه طباطبایی | Goudarz Alibakhshi
Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

قراچاللو دانشگاه علامه طباطبایی | Mahmoud Qaracholloo
Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

محمدی دانشگاه علامه طباطبایی | Mohammad Javad Mohammadi
Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A--23488-13&slc_lang=other&sid=27
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/541/article-541-893727.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات