این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۱۵۷-۱۷۲
عنوان فارسی
رابطه حمایت ادراک شده با آمادگی به اعتیاد و پریشانی روان شناختی با نقش میانجیگری احساس تنهایی در دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر آزمون رابطه علّی حمایت ادراک شده با پریشانی روان شناختی و آمادگی به اعتیاد، با مطالعه نقش میانجیگر احساس تنهایی در دانشآموزان مناطق محروم شهرستان قم بود. روش: شرکتکنندگان پژوهش 225 دانشآموز مقطع متوسطه دوم بودند که به روش نمونهگیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسش نامه های حمایت ادارک شده، پریشانی روانشناختی، احساس تنهایی و آمادگی به اعتیاد بود. آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل پژوهش، به ترتیب، با استفاده از روشهای تحلیل مسیر و آزمون بوت استرپ انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که حمایت ادارک شده، پیشایند و پریشانی روان شناختی و آمادگی به اعتیاد، پیامد احساس تنهایی در دانشآموزان هستند. همچنین، یافتهها نشان داد که احساس تنهایی، میانجیگر معنادار رابطه حمایت ادارک شده با پریشانی روان شناختی و آمادگی به اعتیاد است. نتیجهگیری: یافتههای این تحقیق میتواند برای مشاوران، برنامهریزان دولتی، متخصصین تعلیم و تربیت در حل مشکلات دانشآموزان کمککننده باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship of Perceived Support with Addiction Potential and Psychological Distress with the Mediating Role of Loneliness in School Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of the current study was to examine the casual relationship of perceived support with psychological distress and addiction potential with the mediating role of loneliness in school students of slum area in Qom. Method: The participants of this study included 225 high-school male students who were chose by multistage cluster sampling method. Perceived Support Questionnaire, Psychological Distress Questionnaire, Addiction Potential Scale, and Loneliness Scale were administered to the participant for data collection. Path analysis and Bootstrap tests were conducted to explore direct and indirect pathways of the research model, respectively. Results: The results showed that perceived support was the antecedent and psychological distress and addiction potential were the consequences of loneliness in school students. The results indicated that loneliness has a significant mediating role in the relationship of perceived support and with psychological distress and addiction potential. Conclusion: The findings of this study can help school counselors, education psychologist, and teachers reduce student's problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد ستایشی اظهری | m setayeshi
Islamic Azad University
دانشگاه ازاد قم
حسن میرزاحسینی | h mirzahosseini
Islamic Azad University
دانشگاه ازاد قم
مینا محبی | m mohebbi
tabriz
دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1461-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-893779.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات