این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۱۶-۱۲۵
عنوان فارسی
طراحی و روانسنجی ابزار ۴۴ گویهای سنجش آگاهی در مورد اچایوی/ایدز: مطالعه مبتنی بر فرهنگ و جمعیت ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: اچآیوی/ایدز در خاورمیانه و ایران با سرعت بیشتری نسبت به سایر کشورها درحال گسترش است. تعیین نیازهای آموزشی گروههای جمعیتی در مورد ایدز، نیازمند ابزاری روا و پایا است. این مطالعه با هدف طراحی و روانسنجی ابزار بومی سنجش آگاهی در مورد ایدز، متناسب با ارزشهای فرهنگی و ویژگیهای جمعیتی انجام شد. روش کار: بر اساس بررسی متون، 58 گویهی مرتبط با آگاهی در مورد ایدز تهیه شد و روایی بیرونی و درونی (محتوایی) ابزار، به روش کمی و کیفی و با بهرهگیری از نظر گروههای هدف و پانل 15 نفره از خبرگان، مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی ابزار با مشارکت دانشآموزان، دانشجویان، دبیران، والدین و داوطبان سلامت، از راه بررسی همبستگی درونی گویهها با محاسبهی آلفای کرونباخ و ثبات ابزار به روش آزمون بازآزمون ارزیابی شد. یافتهها: براساس فرایند ارزیابی روایی صوری و محتوایی، ابزار پژوهش شامل 44 گویه، با مقادیر شاخص تأثیر آیتم بالای 5/1، نسبت روایی درونی بالای 49/0 و شاخص روایی بالای 79/0 طراحی و در سه بخش آگاهی عمومی (9 گویه)، آگاهی از راههای انتقال و عدم انتقال (25 گویه) و آگاهی از راههای پیشگیری از انتقال ایدز (10 گویه) تأیید شد. پایایی ابزار با محاسبهی مقدار آلفای کرونباخ99/0 – 77/0 و شاخص ضریب همبستگی بالای 88/0 تأیید شد. نتیجهگیری: ابزار سنجش آگاهی ایدز، دارای روایی و پایایی مناسب و متناسب با ارزشهای فرهنگی و جمعیتی ایران بوده و با ارایه مستندات کافی، قابلیت بهکارگیری در مطالعههای آتی را دارا است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روانسنجی، روایی صوری، روایی محتو، پایایی، اچآیوی/ایدز، آگاهی
عنوان انگلیسی
Development and Psychometric Analysis of A 44-Item HIV/AIDS Knowledge Scale: An Iranian Cultural and Population Based Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: The pandemic of HIV/AIDS is spreading rapidly in the Middle East, in particular in Iran. Designing an educational program involves assessment of the educational needs of people with valid and culture-based tools. This study was conducted with the aim of psychometric analysis of an instrument for assessment of HIV/AIDS knowledge based on the Iranian culture in different population groups. Methods: In this psychometric analysis, 58 items related to AIDS knowledge were prepared based on a literature review. Then, the face validity and content validity of the instrument was determent by the impact item score, content validity ratio (CVR), and content validity index (CVI). The reliability of the scale was assessed by Cronbach's alpha coefficient and test-retest. Results: Based on face validity and content validity, the research scale had 44 items with an item impact score > 1.5, a CVR > 0.49, and a CVI > 0.79. The Scale had three sections, general knowledge about HIV/AIDS (9 items), knowledge about HIV transmission (25 items), and knowledge about HIV/AIDS prevention (10 items). The Scale also had a high reliability (Cronbach's alpha coefficient=0.77-0.91, ICC=0.88) Conclusion: The results of the study showed the instrument was a valid and reliable scale for measurement of knowledge about HIV/AIDS.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد مسعود وکیلی | MM Vakili
Assistant Professor of Health Education & Health Promotion, Department of Health Education & Health Promotion, Zanjan University of Medial Sciences, Zanjan, Iran
استادیار گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
لیلا باباخانی | L Babakhani
MSc of Health Education & Health Promotion, Health Education & Health Promotion, Department of Health Education & Health Promotion, Zanjan University of Medial Sciences, Zanjan, Iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
سمیرا شریفی | S Sharifi
MSc Student of Health Education & Health Promotion, Health Education & Health Promotion, Department of Health Education & Health Promotion, Zanjan University of Medial Sciences, Zanjan, Iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
آرزو موذن | A Moazen
MSc Student of Health Education & Health Promotion, Health Education & Health Promotion, Department of Health Education & Health Promotion, Zanjan University of Medial Sciences, Zanjan, Iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
زینب محرابی | Z Mehrabi
MSc of Health Education & Health Promotion, Health Education & Health Promotion, Department of Health Education & Health Promotion, Zanjan University of Medial Sciences, Zanjan, Iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
کورش کمالی | K Kamali
Associate Professor of Epidemiology, Department of Public Health, Zanjan University of Medial Sciences, Zanjan, Iran
دانشیار گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان
معصومه نمدیان | M Namadian
Assistant Professor of Health Education & Health Promotion, Social Determent of Health Research Center, Zanjan University of Medial Sciences, Zanjan, Iran
استادیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
الهام شکیبازاده | E Shakibazadeh
Associate Professor of Health Education & Health Promotion, Department of Health Education & Health Promotion, Tehran University of Medial Sciences, Tehran, Iran
دانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-973-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/63/article-63-898506.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات