این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۵-۱۲
عنوان فارسی
شنیدن رنگی (مطالعه پیرامون حس آمیزی و فرایند ترکیب حواس)
چکیده فارسی مقاله
حسآمیزی، نوعی پدیده عصبشناختی است که در آن، محرک دریافت شده از طریق یکی از حواس، به طور خودکار، ادراک در حسی دیگر را فعال میسازد. نام متداول برای حسآمیزی صدا به تصویر، شنیدنِ رنگی است، که به معنای فعالسازی رنگ، شکل، و حرکت توسط صدا میباشد. هدف از این پژوهش، بازشناسی نقش صدا در آفرینش تجربیات حسآمیزانه (البته در افراد عادی و نه به معنای عصبشناختی آن) و پاسخ به این پرسش است که صدا چگونه میتواند منجر به خلق تجربیات حسآمیزانه بصری شود؟ دیگر آن که چه ویژگیهایی در فرایند ادراک نهفته است که به ما امکان تجربه ادراکات حسآمیزانه را میدهد؟ و در نهایت، پاسخ به این پرسش که آیا میان محرک شنیداری و محرک بینایی، ویژگیهای مشترکی وجود دارد که بتواند منجر به تطبیق آنها با یکدیگر شود؟ این پژوهش حاصل مطالعات کتابخانهای، اسنادی، و همچنین استفاده از منابع اینترنتی معتبر علمی- پژوهشی میباشد. ادراک، فرایندی چندحسی است و این ویژگی، نه تنها تجربه ادراکات حسآمیزانه را امکان پذیر میسازد، بلکه به واسطه ساخت بازنماییهای درونیِ چندحسی، امکان تجربهای بصری در مواجهه با محرک شنیداری را نیز فراهم میآورد. علاوه بر این، شنوایی و بینایی، دارای ویژگیهای درونحسیِ مشترکی نیز میباشند که امکان تطبیق آن دو با یکدیگر را مهیا میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادراک چندحسی، استراتژیهای حس متقاطع، حسآمیزی، موسیقی بصری،
عنوان انگلیسی
Colored Hearing (The Study of Synesthesia and the Combination of the Senses Process)
چکیده انگلیسی مقاله
Synesthesia is a kind of neurological phenomenon in which the stimulus perceived through one of the senses automatically activates the perception in another sense. The common name for sound to sight Synesthesia is "colored hearing", i.e. the activation of color, form and motion via sound. The purpose of this research is to recognize the role of sound in creating synesthetic experiences (of course, in ordinary people, and not in the neurological sense) and to answer the question that how the sound can create visual synesthetic experiences. On one hand, artistic Synesthesia cannot be considered some sort of metaphoric or symbolic language and it is likely to find its origins in the reality of human perception. So another question which will be examined is what properties are latent in perception process making it possible for us to experience synesthetic perception. Furthermore, the auditory stimulus might also possess some attributes which would make the coupling between auditory and visual perceptions possible. Therefore, the last question would be if there are any common properties between hearing and vision making their coupling possible. The present research is the outcome of desk research, documentary research and also credible scientific-research internet resources. Generally, to study synesthetic perceptions, three categories should be differentiated: genuine Synesthesia, a neurological phenomenon, found rarely among people. The next category is metaphoric Synesthesia, commonly used by artists by employing the idea of Synesthesia and bonding the senses creatively. Finally, the last category is cross-sensory perception which can be considered a kind of synesthetic experience (not in the neurological sense) found among most people to some extent. Perception is a multisensory process and this property not only makes the experience of synesthetic perceptions possible, but also provides the possibility of visual experience in the case of receiving an auditory stimulus by creating some subjective multi-sensory representation. In addition, vision and hearing also have some common intersensory attributes which makes the possibility of coupling them. Visual music is an appropriate field to study these attributes. Though the title "visual music" has many instances, the main elements common in all types include color, form and rhythm (motion). According to researchers, real synesthetes and ordinary people have a similar performance in recognizing the associations between visual color and tone color, visual form and timbre, and finally visual rhythm and musical rhythm in such a way that most of them associate the frequency of sound (low or high) to the brightness of color or relate timbre to the size and the overall form of abstract visual shapes. On the other hand, although it needs more effort and skill to associate visual rhythm to musical rhythm (on the basis of agogics and dynamics), making such associations is not far beyond one's ability. So as Synesthesia and combination of the senses is the main characteristic of human kind in general, a work of art even without any obvious synesthetic properties can evoke cross-sensory perceptions in the audience.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سحر سهیلی صدیق |
کارشناس ارشد ارتباط تصویری
مهرناز کوکبی |
عضو هیات علمی دانشگاه هنر و معماری آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
https://jfava.ut.ac.ir/article_67748_6fceedce6f192d68d01ba72b3d501245.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-900196.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات