این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادبیات پایداری، جلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۲۵-۵۲

عنوان فارسی بررسی تحوّل مخاطب در ادبیّات پایداری کودک و نوجوان (بر اساس نظرّیۀ خوانندۀ نهفته از ایدن چمبرز)
چکیده فارسی مقاله از دیرباز، بسیاری از مفاهیم و پیام‌ها در قالب ادبیّات -قصه‌ها و شعرها- منتقل شده است. برای انتقال مفاهیم، پیش از هر چیز به برقراری ارتباط نیاز است. نظرّیه خواننده نهفته بر اساس همین نگرش شکل گرفته‌است که برای برقرای ارتباط و انتقال پیام، دو فرد لازم است. بنابراین نویسنده نیز برای انتقال معنایی که می‌خواهد با مخاطب در میان بگذارد، می‌باید با خواننده‌اش روابطی ایجاد کند. ایدِن چِمبرز(Aidan Chambers، نویسنده و نظریّه‌پرداز بریتانیایی حوزه ادبیات کودک و نوجوان، متولّد1934) بر این باور است که با بررسی برخی عناصر در داستان می‌توان به کشف چگونگی رابطه میانِ نویسنده و مخاطب و همین طور درک معناهای مورد نظر مؤلّف و حتی کیستیِ این خواننده نهفته نائل شد. از سوی دیگر، ادبیّات پایداری نیز با آموزه‌هایی از جنس استقامت، ایثار، گذشت، امید، نوید رستگاری، پیروزی نهایی حق بر باطل و .... در پی برقراری ارتباط با کودکان ‌است. از همین رو، این پژوهش بر آن است تا بر پایه نظریّه چمبرز، مخاطبان ادبیّات پایداری را در دو دهه متفاوت 60 و 90 خورشیدی، شناسایی و مقایسه کند و همچنین شیوه‌هایی که نویسندگان برای برقراری با خوانندگان خود در این دو دهه متفاوت، به کار برده‌اند، بررسی شود. بدین منظور دو نمونه داستان از ادب پایداری که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دردهه 60 و 90 برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده‌است، انتخاب و بررسی شده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The study of change of audience in children and young-adult resistance literature (based on Aiden Chambers’ theory of Implied Reader)
چکیده انگلیسی مقاله Most of the concepts and messages have been conveyed through literature, stories and poems, for long. It is necessary to communicate in order to convey the concepts. The theory of Implied Reader is based on this point of view which there is two persons needed in order to communicate and convey the concept. Therefore, the writer must communicate with their reader in order to convey the concept they want. Aiden Chambers a British author and theorist of children's and young-adult literature born in 1934, believes that by studying some of the elements in a story, it is possible to discover the relation between the writer and the reader as well as the concepts considered to be conveyed by the author. On the other hand, resistance literature tries to communicate with children through teaching resistance, devotion, forgiveness, hope, salvation, the victory of good over bad, etc. Therefore, the current study tries to recognize and compare the readers of resistance literature in the 60s and 90s based on Chambers' theory and also studies the methods that writers employ to communicate with their readers in the both decades. Consequently, two stories in resistance literature published by Institute for the Intellectual development of Children and Young-Adults (Kanoon) have been chosen and studied.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد امیری خراسانی |
دانشگاه شهید باهنر کرمان

نگین صدری زاده |
دانشگاه شهید باهنر کرمان


نشانی اینترنتی http://jrl.uk.ac.ir/article_2114_8098700d2e4134d844e444c82247ddea.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/585/article-585-901186.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات