این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۱۴، شماره ۴۷، صفحات ۱۹-۳۸
عنوان فارسی
خوانشی بر دیالکتیک سوبژه و ابژه در گفتمان هنری آدونیس
چکیده فارسی مقاله
اکنون در دورهای قرار داریم که مهمترین شاخصه آن، چالش معرفتشناسی است. این، موضوعی است که همواره مورد عنایت و توجه فیلسوفانی چون دکارت، نیچه و مارکس و... بودهاست. هرکدام از این اندیشمندان، خوانش خاص خود را نسبت به سوژه و ابژه دارند. برخی از آنها گرایش سوژهمحور و برخی دیگر نیز گرایش ابژهمحور، در رابطه با انسان و حقیقت دارند. پرواضح است که دیالکتیک سوژه و ابژه از مفاهیم و مؤلفههای بنیادینی است که سابقه آن به موضوعات فیزیک و متافیزیک برمیگردد که بین هراکلیتوس، از سوفسطاییان و سقراط، فیلسوف یونانی جریان داشتهاست. از دیگر سو نیز، آدونیس، به عنوان شاعری که بر قالبهای تصویری و معنایی کلاسیک تاخته، تحت تأثیر برخی از فیلسوفان کلاسیک و مدرن بهویژه هراکلیتوس، سارتر و هوسرل قرار گرفتهاست. بر این اساس، این جستار با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی میکوشد تا نخست به فلسفه نظری آدونیس بپردازد، سپس محورها و چالشهای سابجکتیو و آبجکتیو موجود در تجربه شعری وی را برای مخاطب ترسیم کند. همچنین، مهمترین محورهای برخاسته از آن یعنی «اصالت بشر یا خدا»، «حقیقت: استعاره یا حقیقت»، «اراده معطوف به قدرت» و «شیءوارگی یا بنیادگرایی» را بررسی میکند. از دیگر سو نیز، با توضیح و تبیین ابعاد اندیشگانی آدونیس، زمینه را برای مخاطب فراهم میکند تا بیشازپیش نسبت به این امر آگاهی یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آدونیس، دیالکتیک سوژه، دیالکتیک ابژه،
عنوان انگلیسی
فی الدیالکتیک الذاتی والموضوعی فی خطاب أدونیس الفنی
چکیده انگلیسی مقاله
یش الآن عصراً یمتاز بالصّراع المعرفی، والّذی کان ولایزال موضعاً للعنایة من جانب الفلاسفة الکبار أمثال دیکارت، ونیتشه، ومارکس، وغیرهم؛ کلّ منهم له قراءته فی الذات والموضوع بشکل عام. فمنهم من ینزع نزعة ذاتیّة، وعلى عکسه من یمیل میلاً موضوعیّاً إلى الإنسان والحقیقة. ولا یخفى على أحد أنّ جدلیّة الذات والموضوع إشکالیّة جوهریّة لها قدمة قدم البحوث الطبیعیّة وما بعد الطبیعیة الّتى کانت جاریة بین أمثال هیرقلیط، باعتباره فیلسوفاً سوفیستاً، وسقراط باعتباره فیلسوفاً أصیلاً إغریقیاً. ومن زاویة أخرى، فإنّ أدونیس، باعتباره شاعراً متمرّداً على القوالب التصویریة والمعنویة للشعر الکلاسیکی، فقد تأثّر فی تجربته ببعض من الفلاسفة القدامى والمعاصرین أمثال هیرقلیط وسارتر وهوسرل ومن إلیهم. علیه، فإنّ المقال هذا، یهدف، من خلال اعتماده على المنهج الوصفی ـ التحلیلی، إلى إلقاء الضوء على فلسفة أدونیس النظریة، وبالتالی إجلاء بعض ما یکون فی تجربته من التحدیات الذاتیّة والموضوعیّة. وانطلاقاً منه، یهمّه أیضاً کشف الغطاء عن المحاور الرئیسة الناتجة عنها وهی المتجلیّة فی "أصالة الإنسان أو الله"، و"استعاریّة الحقیقة وإرادة القدرة "، و"إرادة التشییء أو التجهور"، وما إلى ذلک. هذا من جهة، لکن من جهة أخرى، یشفّ للمخاطب عن أبعاد وتحدّیات الشاعر العقدیّة والفنّیة، لیکون فی موضع یسمح له التعرف علیها أکثر فأکثر.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی نودهی |
دانشگاه حکیم سبزواری
عباس گنجعلی |
سبزوار- جامعة الحکیم السبزواری
نشانی اینترنتی
http://iaall.iranjournals.ir/article_62772_2cdc8c570a60f7c9b23903a8a21a7bd3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-901247.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات