این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۴، شماره ۴۷، صفحات ۷۹-۹۶

عنوان فارسی دراسه وجوه فاعلیه اللغه والتعلیم المفروضین من قبل المستعمِر فی الخطاب مابعد الکولونیالیّ فی «موسم الهجره إلی الشمال» بناءً علی المنظومه الثلاثیه لجاک لاکان
چکیده فارسی مقاله النقد النفسی بوصفه نتیجهَ إلتقاء السیکولوجیّه بالأعمال الأدبیه، یحاول قراءهً مختلفهً للأعمال الأدبیه. یُعتبر جاک لاکان (1901-1981م) من مُنظّری هذا الحقل، وهو  جاء بنظریه المنظومه الثلاثیه لتصویر التطوّرات العقلیه والنفسیه للإنسان من مرحله الطفوله إلی البلوغ. یحاول هذا البحث معتمداً علی المنهج الوصفی- التحلیلی ووفقاً لنظریه لاکان أن یحلّل روایه موسم الهجره إلی الشمال للطیب صالح (1929-2009م) وذلک تحلیلاً نفسیاً لشخصیه مصطفی سعید/ الشخصیه الرئیسه لها. وبناءً علی هذه القراءه، تشکّل مرحلهُ ماقبل تعلّمِ مصطفی للغه الإنجلیزیه والدخول فی المدارس التی تمَّ تأسیسها من قبل المستعمر، النظمَ الخیالیَ لنظریه لاکان والتی تعلّقَ فیها مصطفی مع أمّه الأصلیه وأمّه الرمزیه (أفریقیا) تعلّقاً عمیقاً. وتبدو مرحلهُ تعلُّمِ اللغه الإنجلیزیه کمرحله تعلّمِ اللغه عند الطفل وتلک التی أدخلته إلی النظم الرمزی. تشکّل رحلتُه إلی إنجلترا بغرض مواصله الدراسه الجامعیه هناک والإقامهُ فیها استمراراً للنظم الرمزی والتی تفصلُ بین مصطفی وبین أمّه الأصلیه والرمزیه أکثر  من قبل وتنتقلُه من العالم الفوضوی لأفریقیا (الطبیعه) إلی العالم المُنتظَم للغرب (الثقافه). وهذا الأمر یؤدّی إلی الشعور بالافتقاد والرغبه فی الوحده مع الأم، وذلک من أبرز سمات النظم الواقعی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی کرد «زبان و آموزش» استعمارگر در گفتمان پسااستعماری «موسم الهجرة إلی الشمال» بر اساس نظم‌های سه‌گانة لاکان
چکیده انگلیسی مقاله کاوانه به عنوان حاصل تلاقی روان‌کاوی با آثار ادبی، سعی در خوانشی متفاوت از آثار ادبی دارد. ژاک لاکان (1901-1981م) از جملة نظریه‌پردازان این عرصه است که نظریة نظم‌های سه‌گانة خود را برای به‌تصویرکشیدن تکاملات ذهنی ـ روانیِ انسان از کودکی تا بزرگ‌سالی منتشر کرد. جستار حاضر تلاش دارد با تکیه به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به نظریة لاکان به خوانش رمان «موسم الهجرة إلی الشمال» از طیب صالح (1929-2009م) بپردازد و شخصیت اصلی آن (مصطفی سعید) را تحلیل روان‌شناختی نماید. بر اساس این خوانش، دورة پیش از آشنایی مصطفی با زبان انگلیسی و ورود به مدرسه‌های استعماری برای آموزش، ساحت خیالی نظریة لاکان را تشکیل می‌دهد که در آن مصطفی با مادر اصلی و نمادین (آفریقا) پیوندی عمیق دارد. یادگیری زبان انگلیسی برای او، به مانند یادگیری زبان نزد کودک است و او را وارد ساحت نمادین می‌کند. سفر وی به انگلیس برای تحصیل و اقامت در آن، ادامة ساحت نمادین است که او را از مادر اصلی و نمادین بیشتر جدا کرده و از دنیای بی‌نظم آفریقا (طبیعت) به دنیای نظام‌مند غرب (فرهنگ) انتقال داده است. این امر نوعی احساس فقدان و تمنای دورة اتحاد با مادر را در او به وجود می‌آورد که از بارزترین ویژگی‌های ساحت واقع است.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اویس محمدی |
جامعة گنبد کاووس

عبد الباسط عرب |
جامعة زابل

زین العابدین فرامرزی |
جامعة گنبد کاوس


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_58426_3cef00213cc95cd7be9d377a231f2a84.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-901250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات