این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مشکوه
، جلد ۳۶، شماره ۳، صفحات ۷-۲۳
عنوان فارسی
ارتباط دو مفهوم شکر و شرک در قرآن کریم
چکیده فارسی مقاله
«شکر» و «شرک» دو مفهوم پر کاربرد در قرآن کریم هستند. در نگاه نخست، این دو تنها رابطهای تقابلی از جنس تقابل خیر و شر دارند، اما بررسی آیات قرآن کریم، نشاندهنده ارتباط بیشتر این دو مفهوم است. پژوهش حاضر تلاش دارد با مطالعه تطبیقی دو مفهوم شکر و شرک در آیات قرآن، ارتباطشان را بیش از پیش تبیین نماید. در این راستا پس از توصیف و تحلیل آیات مرتبط با هر دو مفهوم، به این نتیجه رسیده است که تقابل مفهومی شکر و شرک به گونهای است که شرک با نفی مقابل خود (عدم شکر) قابلیت جایگزینی دارد؛ یعنی در جایی که سیاق آیه اقتضای ذکر «شکر نمیکنید» را دارد، «شرک میورزید» جایگزین شده است و برعکس. نیز رابطه سلبی_ ایجابی میان عوامل و موانع شکر و شرک به اندازهای است که عوامل شکر به عنوان موانع شرک معرفی شدهاند. در نهایت باید گفت بر اساس آیات قرآن، تا زمانی که انسان شرک بورزد، شکر حقیقی که همان توحید است، تحقق نمییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between the Two Terms Shukr and Shirk in the Holy Qur’an
چکیده انگلیسی مقاله
Shukr (giving thanks) and shirk (ascribing partners to God) are two of the most frequently used terms in the Qur'an. At the first glance, these two have only a contrasting relation of an opposition type between good and evil. However, a study of the verses of the Holy Qur'an shows that these two concepts have other relations, as well. Conducting a comparative study of the two concepts of shukr and shirk , the present research attempts to further elucidate their relations. To this end, after describing and analyzing the verses concerning the two concepts, it is concluded that the conceptual contrasting of shukr and shirk is in such a way that shirk can be substituted with the negative of its opposite (nongratitude); that is, where the verse is implied as mentioning ‚you do not give thanks‛, it is substituted with ‚you practice shirk ‛ and vice versa. Furthermore, the negative-affirmative relationship between the causes and preventers of shukr and shirk are to such an extent that the causes of shukr have been introduced as preventers of shirk . In conclusion, it is to be said that according to the verses of the Qur'an, so long as man commits shirk , the real shukr , which is the same as monotheism, would not actualize.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
shukr, shirk, semantic relation, Monotheism
نویسندگان مقاله
محدّثه خوشقامت |
دانشآموخته کارشناسی علوم قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن
الهه شاه پسند |
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده تربیت مدرّس قرآن مشهد
نشانی اینترنتی
http://mishkat.islamic-rf.ir/article_67491_f9ae1f3ffb2b087d1fffbd59dcfdf625.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1104/article-1104-915628.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات