این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
طب توانبخشی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۴۸-۵۸
عنوان فارسی
تأثیر سطوح متفاوت تداخل زمینه ای در تمرین (تمرین مسدود، تمرین تصادفی) بر کارکردهای حسی-حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف اختلال هماهنگی رشدی یکی از شایعترین اختلالات تأثیرگذار بر کودکان در سنین 5 تا 8 ساله میباشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات با تداخل زمینهای متفاوت (تمرینات تصادفی و مسدود) بر کارکردهای حسی-حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 5 تا 9 ساله شهر مشهد بود. مواد و روش ها از بین تمامی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در شهر مشهد، 45 نفر با استفاده از آزمونهای غربالگری (پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی، بهره هوشی) انتخاب و پس از تکمیل کردن پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز به عنوان پیشآزمون، به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفره (گروه تمرینات تصادفی، گروه تمرینات مسدود و گروه کنترل) تقسیم شدند. در ادامه گروههای تجربی حاضر در تحقیق تمرینات با تداخل زمینهای متفاوت را برای 8 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقهای انجام دادند و در انتها دوباره از کلیه افراد به وسیله پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز، پسآزمون به عمل آمد. برای بررسی نرمال بودن دادههای تحقیق از آزمون شاپیرو-ویلک و برای تعیین تفاوتهای درونگروهی و بین گروهی به ترتیب از آزمون t همبسته و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها نتایج تحقیق حاضر نشان داد بین تفاضل میانگین نمرات پیشآزمون-پسآزمون دو گروه آزمایش در متغیرهای تحقیق تفاوت معنادار وجود دارد. با این حال هیچگونه تفاوت معناداری بین تفاضل میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل مشاهده نشد. همچنین یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که بین دو گروه با تمرینات تداخل زمینهای متفاوت، تفاوت معناداری وجود دارد و گروه تمرین تصادفی بهبود بیشتری در کارکردهای حسی-حرکتی بعد از تمرینات پیدا کردند (04/0P=). نتیجه گیری بر اساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که تمرینات با تداخل زمینهای بیشتر میتواند موجب بهبود بیشتر کارکردهای حسی-حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Different Levels of Contextual Interference of Training (Blocked and Random Practice) on Sensory-Motor Functions in Children with Developmental Coordination Disorder (DCD)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: Developmental Coordination Disorders (DCD) is one of the most common disorders affecting 5-8 year-old children. The purpose of the present study was to investigate the effects of training and different background interference (blocked and random practice) on sensory-motor functions in children with growth coordination disorder aged 6-9 years in Mashhad city. Materials and Methods: Among all children with growth coordination disorder in Mashhad, 45 were selected using screening tests (Developmental Coordination Disorder Questionnare, IQ). After completing Conner neuropsychological testing questionnaire as pre-test, they were randomly divided into three groups of 15: block practice, random practice, and control groups. The three groups performed the relvant trainings for 8 weeks (3 sessions per week, each session 45 minutes). Then, post-test, i.e. Connors neuropsychological questionnaire was administered. Shapiro Wilk test was used to check the normality and t-test and analysis of covariance (ANCOVA) were run to determine intra-group and inter-group differences, respectively. Results: The results showed that there is a significant difference between pre-test and post-test scores in the two groups' study variables. However, no significant difference was observed between the mean scores of pre-test and post-test for control group. The findings also showed that there is a significant difference between the two groups with different training contextualinterferences. Also, the training group with more background interference was observed to have further improvement in sensory-motor functions after training (P=0/04). Conclusion: However, it can be concluded that training with more background interference can further improve sensory-motor functions in children with developmental coordination disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هادی مرادی |
دانشجوی دکتری رشد حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مهدی سهرابی |
استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
حمید رضا طاهری |
استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
جلال دهقانی زاده |
دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
نشانی اینترنتی
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100508_07c76cb48d459b0f362cc300e255c467.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-916998.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات